Iben lanserades 2014 och har under kort tid snappats upp av stora spelare som Boozt och Selfridges. STYLEBYs Marika Cederlund har träffat grundaren och kreativa direktören Anh-Marthe Storheil, som berättar om Iben-kvinnan och platsen som hon har tagit på Norges modescen.

Vem är Iben-kvinnan?

– Iben representerar kvinnors styrka, självständighet och befriande sätt att se världen. Iben-kvinnan följer inga Jante-lagar och är fri i allt hon gör. Vi skapar kollektionerna utifrån hennes perspektiv – plaggen ska signalera självförtroende, styrka och frihet.

Web-2019-01-16 IBEN Socials7324

Anh-Marthe Storheil är grundare och kreativ direktör.

Vad kännetecknar norskt mode?

– Ett medvetet val av material och kvalitet. Vi norrmän har i alla år investerat i kvalitet och klätt oss praktiskt på grund av de stora variationerna i klimatet. Många norrmän värdesätter kvalitet framför kvantitet, vilket skapar en mening för hållbart mode.

Lästips! Oslo Runway: 6 norska märken som kan bli ”the next big thing”

Vilken plats har Iben på den Skandinaviska modescenen?

– Iben-kvinnan sticker ut med hjälp av tydliga färger, självförtroende och fokus på styrka. Hon är aldrig ”sexig” eller ”romantisk”. Istället bygger hon vardagen på sin avslappnade denimsamling och vågar utmana de rådande trenderna med en tom boy-mentalitet som rör om i modebilden.

Vem är din personliga stilikon?

– Jag älskar sättet som Lady Gaga kommunicerar både konst och vilket sinnestillstånd hon är i med hjälp av sina kläder. Hon förnyar sig och rör sig ständigt framåt, både som person och stilikon.

Iben - Runway - Oslo Runway SS19

Foto: John Phillips/Getty Images

SS19-kollektionen visades under Oslo Runway. 

Hur arbetar Iben med hållbarhet?

– Vi har som mål att jobba fullständigt hållbart och tar ett steg framåt för varje kollektion. Vi fokuserar på kvalitet och stil som håller i längden och producerar så mycket vi kan i Europa.

Lästips! Märket som skapar snygga eko-jeans – på mindre än en liter vatten