Skådespelaren och sångerskan Zoë Kravitz är doften YSL Black Opiums nya spokesperson – och hon tycker sig representera en kvinna som vi sällan ser i doftreklamen. STYLEBYs chefredaktör träffade henne i London.

YSL-aktuella Zoë Kravitz

Zoe kravitz london ysl beauty club copy 2

Zoe Kravitz fotograferad i London i samband med STYLEBYs intervju.

Från och med den här säsongen är Zoë Kravitz, som vi senast sett i rollen som Bonnie Carlson i ”Big Little Lies” på HBO (och för sina kända föräldrar Lisa Bonet och Lenny Kravitz), spokesperson för bästsäljande doften Black Opium från YSL. Utöver detta har Saint Laurent-chefen Anthony Vaccarello valt att anlita Zoë även för höstens modekollektion.

Grattis till kontrakten med YSL – du har tidigare arbetat med andra lyxmärken (smyckesmärket Tiffany bland annat, reds amn), vad tror du att det är för egenskaper du besitter som gör dig så attraktiv att kontraktera?
” Jag försöker verkligen vara äkta, att vara mig själv. Jag lägger min personlighet i det jag gör. Om någon ber mig bära kläder eller makeup så kommer jag inte göra det om jag inte gillar kläderna eller makeupen, pengarna spelar ingen roll. Det funkar bara inte. Jag vill inte bli förvandlad till någon som ser ut som alla andra bara för att sälja saker. Och det är det jag gillar så mycket med YSL eftersom de snarare ’tappar’ in i det som är jag, snarare än att jag ska ändra något hos mig själv. De gillar det jag är, och vill att jag ska vara den jag är. ”

På vilket sätt lirar doften Black Opium med dig som person?
”Den är balanserad. Den är söt och väldigt feminin, den har också jordiga toner, det finns kaffe där – och musk. Poängen är att den inte är för söt, inte för maskulin, den är allt! Precis som en människa måste få vara alla de sakerna. YSL som varumärke har lagt sig där också, på en ganska så edgy plats bland beautymärkena, vilket känns modernt i mina ögon. Att människor får vara både och – du får ha både en maskulin och en feminin sida.”

Är det så du känner kring dig själv?
”Ja, jag har aldrig kunnat relater till att vara en tjejig tjej, jag har alltid varit lite av en tomboy men jag har ju alltid gillat makeup och det är ju väldigt skönt att det finns ett lyxmärke som faktiskt vågar prata med den typ av kvinna. Jag är ju inte ensam direkt i att känna så. ”

Doftreklam är väldigt endimensionell – och väldigt vit?
”Jag var ju redan väldigt stolt över mig själv över att ha fått det här jobbet. Men att också känna att det här är inte bara stort för mig, utan också för mörkhyade kvinnor som äntligen får sig sig själva i en lyxreklam. Det är nog svårt att förstå hur viktigt det är. Det berättar för oss att vi är viktiga, vackra och att vi förtjänar lyx – och det är inte jätteofta vi ser det. Det är stort såklart.”

Hur känner du inför hur mode- och skönhetsindustrin pratar med oss konsumenter?
”Det blir bättre. Sociala medier har gjort att alla människor kan göra sig hörda och säga ifrån när de inte är nöjda med vad de ser. Jag upplever att människor skriker efter att mode- och skönhetsbranschen ska vara mer inkluderande. Det är vad alla vill. Man är trött på den ensidiga bilden av hur en kvinna ska vara. Att pusha varumärken att ta sig utanför den lilla låda av egenskaper som man så länge ansåg vara det enda sättet att vara vacker och kunna sälja sina produkter är viktigt. Nu är folk så trötta på det. ”

En längre intervju med Zoë Kravitz kommer i nästa nummer av STYLEBY, i butik 15 november. Inledande foto: Sonia Uppal.

Sweden Fashion & Beauty Day 2018

Sweden Fashion & Beauty Day 2018

NUVARANDE YSL-aktuella Zoë Kravitz: ”Vi är trötta på den ensidiga bilden av hur en kvinna ska vara”
NÄSTA Alternativa modehuset Aalto (med rötter i norden) ger oss framtidshopp