Christine Centenera är modechef på australiensiska Vogue, men baserad i New York. Josh Goot är en av Australiens mest kända designer, och nu har de två slagit sig ihop även yrkesmässigt (ja, de är ett par). Med Wardrobe.NYC har de skapat ett helt nytt koncept där du istället för enskilda plagg köper en hel look som kan kombineras på olika sätt.

WARDROBE.NYC  – ett nytt sätt att shoppa

Christine Centenera och Josh Goot. Foto: Will Davidson

Christine Centenera och Josh Goot. Foto: Will Davidson

Vad skulle du säga om att köpa en hel kvalitativ garderob, där samtliga plagg matchar – och inte bara med varandra utan även med kommande kollektioner, samt med det mesta du redan har hemma? Det är idén bakom Wardrobe.NYC. Du väljer att köpa en hel garderob – en större eller en mindre – allt online förstås. Bakom denna idé står Christine Centenera och Josh Goot, båda från Australien men idag baserade i New York Christine är modechef på Vogue Australia och är toppstylist (senaste kunde vi via Instagram se hur hon och Virgil Abloh plåtade Louis Vuitton) och alltid en av de bäst klädda under modeveckorna – i dag inte sällan i det egna märket. Josh är en av hemlandets mest kända designer, sedan länge en STYLEBY-favorit.

Hur fick ni idén till detta med att sälja hela garderober istället för enstaka plagg?
JOSH
”Vi försökte att hitta ett sätt att förenkla och förbättra sättet att konsumera mode så att det blev mer effektivt och mer hållbart. Vi ville göra lyxiga bärbara plagg för ett okej pris, som människor kan ha på sig varje dag. Garderobskonceptet gjorde det möjligt.

Wardrobe NYC

Wardrobe.NYC:s andra kollektion är sportinfluerad.

Är Wardrobe.NYC ett tecken på att förändringen i sättet vi konsumerar faktiskt är här?
CHRISTINE
”Ja, och det var också en stor del i vad som inspirerade konceptet. Det finns en stor önskan hos den nya generationen att konsumera mindre – och bättre. Och det behovet vill vi tillgodose. På många sätt är Wardrobe.NYC motsatsen till snabbt mode och trender.”

Ni började med en skräddad kollektion, och nu kommer uppföljanren: En sportinfluerad kollektion, där bland annat den vita varianten av Adidas Yung-1-skon ingår i den 10 pieces-kollektionen. Berätta!
CHRISTINE
”När vi startade märket var vår plan hela tiden att först göra en skräddad kollektion, eller två då vi gör en för män och en för kvinnor av samtliga kollektioner, som sedan skulle följas upp av en sportigt influerad garderob. Både det skräddade och det sportiga är väldigt urbant och modernt, och det är också väldigt mycket så Josh och jag klär oss.”
JOSH ”Vår estetik är ren, minimalistisk, smart och det är precis så jag uppfattar att ni i Skandinavien klär er också.”

Wardrobe NYC

Christine i plagg ur Wardrobe.NYC:s första skräddade kollektion.

Vilka fördelar har din bakgrund som moderedaktör givit dig i ditt arbete med det egna märket?
CHRISTINE
”Som moderedaktör och stylist är jag i konstant kontakt med mode, så jag vet ju hela tiden vad som finns på marknaden och jag märkte att det verkligen fanns ett utrymme för vackert gjorda moderna plagg i enkel design. Plagg som inte har logos, eller detaljer som gör att de direkt känns igen. Jag tycker dessutom att mitt arbete med märket gör mig bättre som stylist och redaktör. Det korsbefruktar varandra.”

 Christine, du är känd för att vara extremt stilsäker – hur mycket reflekterar märket sättet ni själva klär er?CHRISTINE ”Det klart att design kommer från ett väldigt personligt ställe för oss båda. Jag skulle säga att det här är bokstavligen hur Josh och jag klär oss varje dag, det är verkligen en spegel av våra stilar.”

Josh, du är känd för ditt underbara sätt att hantera färg och mönster – var det svårt att hålla sig ifrån det
JOSH
”Att arbeta med det här märket är en annan typ av designprocess, kollektionerna är extremt fokuserade – det är ju max tio delar och vi arbetar endast med svart och vitt. Visst kan jag sakna färg ibland, men det vägs upp av att den här sättet att tänka, designa och sälja mode är så himla intressant.”

Wardrobe release 02 woman exclusive19

Sweden Fashion & Beauty Day 2018

Sweden Fashion & Beauty Day 2018