Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa damernasvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Ben Gorham om Virgil Abloh: ”Virgil är ett fenomen”

Virgil Abloh från Off-White har genom timing och sin känsla för samtiden lyckats med att förnya sättet ett lyxmärke talar med sina kunder. Nu har hans stjärnstatus gett honom jobbet hos Louis Vuitton han så länge drömt om. För STYLEBY berättar Ben Gorham om vännen Virgil Abloh! 

Virgil Abloh har besökt Stockholm flera gånger, och under 2019 släpps Off-Whites samarbete med Ikea (sneak-peak av presentationen sker idag, lördag, under Paris modevecka). Genom Sverigebesöken och deras kringflackande livsstil har Virgil och Byredos Ben Gorham funnit varandra. Under Paris modevecka i våras lanserades deras gemensamma projekt Elevator Music, en kapselkollektion som innehåller en doft, kläder och accessoarer.

Off-White Spring 2019
Off-White Spring 2019

Ben, hur träffades du och Virgil? ”Virgil och Kanye var i Stockholm för några år sedan då Kanye var runt och träffade människor som kunde hjälpa honom på olika sätt i hans kreativa process, det som sedan blev Yeezy. De kunde dyka upp på fester hemma hos folk… Det var ganska roligt! De stämde möte med mig i Byredo-butiken och efter det höll Virgil och jag kontakten. Med åren har vi blivit goda vänner och vi ses ofta när vi reser. Byredo påbörjades något innan Off-White, men redan när vi träffades första gången var han på väg att formulera vad hans resa skulle vara. Resten är en extrem framgångshistoria.”

Ben Gorham och Virgil Abloh
Ben Gorham och Virgil Abloh

LÄSTIPS! Ben Gorham: Mannen med de stora drömmarna

Vad är nyckeln till hans framgång? ”Han ber inte om ursäkt för sig själv. Vissa skulle nog kalla honom naiv, men så som jag uppfattar honom så finns det en orädsla i hans ambition – och nyfikenhet. Han kör på i ett enormt tempo, han har alltid hundra grejer på gång plus har ett following av galna kids. Virgil är väldigt bra på att packa resväskan och ’sprida ordet’, om ni förstår vad jag menar. Han har jobbat enormt hårt och rest extremt mycket, han var tidig med att prata med Kina, Korea och Japan – de asiatiska marknaderna. Off-White är inte ett amerikanskt fenomen på det sättet, framgångarna i Asien har varit väldigt viktiga för varumärket.”

Off-White Spring 2019
Off-White Spring 2019 Foto: Isidore Montag

Hur stor del av framgången är timing? ”Virgil är ett fenomen. Han förkroppsligar något av ett enigma som har med popkultur, timing, generationsskiften, underhållning och mode att göra. Så många kombinationer av saker föll på plats – och han var där i rätt tid och kunde ta vara på det. Sedan har det snurrat på i en takt som nog ingen förväntade sig, inte ens Virgil själv. Jag är lika fascinerad som alla andra.”

foto JASON LLOYD-EVANS & Courtesy of Off-White x Byredo