Veronica är artisten som förtrollar från scenen – Karin är stylisten hon arbetar tillsammans med för att ge publiken den ultimata upplevelsen. På Sweden Fashion & Beauty Day berättade Veronica Maggio och Karin Smeds om sitt samarbete kring Veronicas scenkläder. Missade du det? Ingen fara, här får du läsa – och se – mer om just detta!

01_180626_Styleby_0355

Berätta om ert första möte?

KARIN Det var på en reklamfilmsinspelning 2006 för MQ som Veronica gjorde, där jag var stylist.
VERONICA Jag var väldigt ”ny på jobbet”, hade precis släppt min första skiva och knappt gjort några stora plåtningar.
KARIN Men du var väldigt proffsig – och trevlig! Du skulle liksom flyga i slowmotion i en gul klänning och samtidigt sjunga. Jag tyckte att du var så otroligt tålmodig som hoppade studsmatta och mimade till låten en hel dag nonstop, medan jag mest satt på en pall och åt studiogodis.

VERONICA Jag minns att jag uppfattade dig som trevlig – och lite sträng också, haha! Det var bara ”på med den och av med den”. Du ingav förtroende, för när jag senare hade råd att anlita en stylist inför sommarturnén 2011 så var det dig jag hörde av mig till.

Skärmavbild 2018-10-26 kl. 13.05.02
Kostym i ett citrongult miljövänligt brokadtyg av återvunna material från H&M Conscious, framtagen av Astrid Olsson med team på H&M Studio, efter en idé och skiss av Karin Smeds. Skorna är customizade av Karin med lager av Bio-glitz i olika nyanser.

Hur använder ni mode för att förstärka Veronica som artist?

VERONICA Kläderna är ju ett av mina sätt att kommunicera vem jag är, och jag använder det på olika sätt i olika sammanhang. För skivomslag använder jag mig till exempel inte av en stylist då de känns väldigt privata för mig, då vill jag att det ska kännas som helt min vision. Då gillar jag att sy upp något plagg och känna att ”det här finns bara på mitt omslag och ingen annanstans”. Då älskar jag också hela processen med att bläddra i gamla fotoböcker, fastna för någon mäktig bild, stjäla lite av en outfit och få den uppsydd, gärna av sömmerskan Sanna Nyström, men i min egen version. Då gör jag det för min skull, inte för att vara andra till lags eller följa någon sorts trend. Kläderna blir som en rustning mot världen, de får mig att känna mig stark och mäktig och utstråla det jag önskar att jag kände. I stället för det jag ibland känner.

KARIN Mode kan vara ett både roligt och tydligt sätt att hitta sig själv eller som artist – en specifik roll. Det förstärker det som man vill uttrycka. Även om en artist tonar ner sitt uttryck totalt förmedlar man ju någonting med det. Kanske ödmjukhet eller spelad ödmjukhet? Klär man sig uppenbart dyrt… Ja, vad vill man uttrycka då? Vi börjar alltid med att prata mycket om färg, och sedan vill vi ofta ha någonting lite fult och fel i det vackra, något som skaver lite. Ingen av oss gillar när allt bara är snyggt och trendigt – det är så ointressant. Det får gärna utstråla power och glädje. Scenkläder ska lyfta en artist utan att ta över. De får gärna provocera en aning också.

VERONICA Exakt! Det roliga är ju när man lyckas med något som inte bara är just en snygg outfit. Jag gillar att känna ”Kan jag verkligen ha det här?” innan jag går ut på scenen. Med någon detalj. Som på ”P3 Guld” när vi blekte bort mina ögonbryn och jag hade en slöja med julgransbelysning i håret som du tillverkat.

4
Från P3 Guld. 

Vad uppskattar ni hos varandra i er arbetsrelation?

VERONICA Jag har alltid gillat den sortens relationer där man lyfter varandra. Kanske öppnar dörrar för varandra. Sådant som män historiskt varit väldigt bra på – att jobba ihop med vänner, rekommendera varandra och skapa nätverk. Den sortens nätverkande måste kvinnor bli bättre på. Att se varandra som en resurs på flera olika plan, inte som konkurrenter. Så funkar vi.

KARIN Det är lättsamt och lekfullt att jobba med dig. Som när man var barn och kom på en lyckad fantasilek med en kompis – en sådan som kunde pågå i dagar… Så är det ungefär. När kläder och mode tas på för stort allvar så kan det bli så ofantligt töntigt, jag tycker att det måste få finnas en gnutta lek och humor inblandat.

VERONICA Du är så otroligt kreativ och engagerad. Uppdraget är kanske två outfits, men trots det så slutar det med att du styrt upp tio fantastiska alternativ. Det målas, färgas, sprejas, klipps och sys. Redan första gången jag anlitade dig hade du med dig hur mycket kläder som helst. Vi var även på en skofabrik och tog fram egna skor från grunden. Lårhöga svarta platåstövlar – jag älskade dem! Mitt band kallade dem för ”Nanne-bootsen”, efter Nanne Grönvall givetvis.

KARIN Jag var så nöjd med hur vi fick till dem, att de blev både snygga, sköna och one-of-a-kind.

Screen Shot 2018-10-29 at 10.19.04
Klänning i ett transparent miljövänligt tyg från H&M Conscious, framtagen av Astrid Olsson med team på H&M Studio efter en idé och skiss av Karin Smeds. Boots från Eytys.

Stångas ni ibland?

KARIN Ja, absolut! Ibland kan jag nörda in på mina detaljer – en särskild klack eller en jättelång ärm – och glömma bort att Veronica har en krävande uppgift att utföra i kläderna. ”Alltså förlåt men jag kan inte ens gå i de där skorna, hur ska jag kunna sjunga och röra mig på en scen då?” säger du då och så får jag tänka om.

VERONICA Jag gillar också att du står på dig om du tycker något men samtidigt är ödmjuk och öppen för alla sorters idéer. Jag gillar att vi är väldigt lika på många sätt men att vi ändå stångas lite ibland. Det brukar bli bäst resultat då.

Skärmavbild 2018-10-26 kl. 13.05.22

Kavaj och klänning designad och sydd av Karl Grahn efter en idé och skiss av Karin och Veronica. Det bråkades lite om fransarna, då Karin tyckte att det skulle vara sidenfrans men Veronica insisterade på ”partydrink-fransar”. Skorna är customizade av Karin.

Vad gäller generellt för Veronicas scenkläder?

KARIN Mitt jobb är ju att hjälpa dig att känna dig så bra som möjligt på scenen så du kan göra din grej fullt ut. Du är bra på att låta folk göra sina jobb utan att styra, men kommer självklart med feedback och så. Egentligen stylar du dig själv, jag är mer som ett bollplank som presenterar olika alternativ och förverkligar idéer. Det är jätteroligt för mig att få sätta mig in i dina visioner och idéer.

VERONICA Man måste ta i lite med mig, annars ser jag bara så otroligt safe ut. Jag vågar ju oftast inte gå så otroligt långt, men någonting måste vara lite ”off”. Ledorden brukar vara ”inte för damigt eller romantiskt, lite sportigt och mycket ben”. Sedan gillar jag ju, som du säger, färg och allt som sticker ut, fjädrar, speglar, tyll, spets eller fransar.

KARIN Det är roligt att få fritt spelrum så, men ofta anlitar vi en professionell designer som vi låter sy upp unika scenoutfits. Då brukar jag göra en skiss och ett moodboard och sedan tar vi ett trevligt möte innan vi inleder samarbetet. Vi har jobbat med till exempel Emelie Janrell, Ida Klambon, Roland Hjort, Karl Grahn och Astrid Ohlsson hos H&M Studio. Det är väldigt givande att jobba så, då resultatet blir unikt och exakt.

VERONICA Vi har ju några grejer som är snudd på regler. Till exempel så är jag inte något geni på att gå i högklackat. Det måste vara platå eller väldigt stadiga klackar. Jag gillar allt som är kort, klänning, shorts eller kjol, inget som fladdrar eller är i vägen för benen. Inget upptill som är för urringat – fast den regeln gjorde jag mig tydligen av med förra året när Emelie Janrell sydde någon sorts liten superhjältebustier som jag hade hela sommaren … Det får gärna vara ärmlöst så att jag kan röra armarna och det måste finnas något element att klä av sig för lite extra dramatisk effekt. Det måste vara precis rätt balans mellan avklätt och hårt. Det får inte kännas utlämnande och svårburet, då blir jag bara självmedveten och drar i kläderna. Lite som jag tror att en superhjälte skulle resonera faktiskt, haha.

2a
 Superhjältebustier av Emelie Janrell. Foto: Karin Smeds

Av JONNA BERGH
Fotograf PETER GEHRKE/LUNDLUND
Stylist KARIN SMEDS
Hår NIKOLA GROZDIC
Makeup JOSEFINA ZARMEN/LINK DETAILS
Fotoassistent WILHELM BJÖRNDAHL

NUVARANDE Exklusivt! Veronica Maggio och hennes stylist Karin Smeds om scenkläder, samarbete och stil!
NÄSTA Chefredaktören: ”Sassy leggingslook – inget kostar mer än 499 kr!”