STYLEBYs Tina Lundin som driver bloggen Let Them Wear Shoes menar att Our Legacy är Sveriges bästa märke. Nu gör de sin allra första damkollektion – och har öppnat en dambutik på NK i Stockholm. Vi skickade Tina till deras showroom för att utse sina favoritlooker och tala med Our Legacy-killarna.

1_webb

STYLEBYs Tina Lundin i jeans och topp från Our Legacys första damkollektion. Foto: Weronika Bela


Jag får ofta frågan:
”Vilket är Sveriges bästa märke?” Mitt svar är alltid detsamma: Our Legacy. ”Är inte det bara för att du arbetat där?” blir ofta nästa fråga. Då förklarar jag att Our Legacy inte är mitt favoritmärke för att jag arbetat där – jag har arbetat för dem just för att de är mitt favoritmärke.

Our Legacy är ett fenomen. Med en helt egen stil och ett eget universum har de lyckats skapa ett av landets absolut mest spännande modeföretag som även nått stora framgångar internationellt. I princip varje välklädd, modern storstadsman du ser kommer att svara ”Our Legacy” om du frågar honom var han köpt sina kläder.

Under min tid på Our Legacy fick jag i princip dagligen frågor om när det skulle komma en damkollektion, då många kvinnor besöker deras butiker tillsammans med sina pojkvänner eller helt enkelt går för att handla plagg till sig själva trots att de i första hand görs för män. Men nu har Jockum Hallin, Christoffer Nying och Richardos Klarén äntligen bestämt sig för att göra Our Legacys estetik i en damvariant.

Our Legacy lanserar damkläder

Christoffer, när jag började arbeta hos Our Legacy frågade jag dig när det skulle komma en damkollektion. ”Snart”, sa du. Det var i maj 2012!

”Runt 2012 var det absolut på tapeten med en damlinje, jag var jättetaggad på att börja utveckla dam. Men sedan insåg vi att herr helt enkelt inte var tillräckligt uvecklat, inte så bra som vi kände att det kunde bli. Så då fick vi lägga det på hyllan tills vidare.”

4_webb

Christoffer Nying på Our Legacys kontor i Stockholm. Foto: Weronika Bela

Jag hade många kvinnliga stammisar i butiken som älskade Our Legacy och köpte mycket av sina kläder där.

”Många av våra styles, som skjortor och byxor från herr, har vi översatt så de ska fungera för kvinnor. Tanken på ’unisex’ är inte så intressant, vi vill ju ändå att kollektionen ska vara distinkt men sedan kan en del av idéerna komma från varandra.”

Jockum, Our Legacy bärs av kända män som Drake och Noel Gallagher. Men vem är drömkvinnan att klä?

”Både Oasis och Jay-Z är personliga 90-talshjältar, och det är så klart väldigt roligt att de typerna har hittat våra kläder! Noel är stammis i vår Londonbutik och kommer in till oss för egen maskin. Drake såg jag i full Our Legacy-outfit tillsammans med Sade. Just Sade vore väldigt fin i Our Legacys damkollektion!”

Screen Shot 2019-02-06 at 08.54.54

Interiör från Our Legacys nyöppnade butikk på NK i Stockholm. Foto Mikael Olsson

Från en person som varit på insidan i många år så vet jag att ni aldrig tar den enkla vägen, nästan det motsatta faktiskt … Trots det fortsätter ni växa och expandera när många andra märken har det tufft. Vad är hemligheten bakom er framgång?

Christoffer: ”Vi lärde oss nog för ganska länge sedan att det inte finns några genvägar. Inte om det ska bli bra.”

Jockum: ”Vi är ju ett independentägt företag utan krav från aktieägare på ökad omsättning eller avkastning. Vi har en vision av att våra plagg ska se ut på ett visst sätt, att kvaliteten ska vara på ett visst sätt, att våra butiker ska kännas på ett visst sätt. Vår målsättning har hela tiden varit estetisk och emotionell, det har aldrig handlat om pengar, och jag tror det har gjort att valen vi gjort på vägen har blivit de som känns mest naturliga och bäst för varumärket. Det har visat sig vara ett bra koncept även ekonomiskt, för faktum är ju att det krävs pengar för att öppna nya butiker, anställa duktiga medarbetare – eller lansera en damkollektion.”

Screen Shot 2019-02-06 at 09.01.54

Our Legacy SS19

STYLEBYs egen Our Legacy-expert Tina Lundin om varför Our Legacy är landets bästa modemärke.

3_webb

Tina i plagg och skor från Our Legacys damkollektion. Foto: Weronika Bela

Tina, varför är Our Legacy landets bästa modemärke?

”För de har en nerv i allt de gör som känns så otroligt unik för just dem. Du känner igen plagg från Our Legacy när du ser dem, samtidigt så pushar de alltid framåt.”

Hur skulle du beskriva Our Legacys estetik?

”Väldigt mycket 90-tal, mycket skate, grunge, hiphop och britpop känns som en genomgående inspiration. Även om de anses som ett trendigt märke så skulle jag säga att det främst sitter i stylingen, för både min pappa och man älskar deras kläder. De är experter på att ge dig plagg som kan göra din vardagsuniform personlig.

6_webb

Vårkollektionen på Our Legacys kontor i Stockholm. Foto: Weronika Bela

Hur var det att arbeta hos dem?

De har sitt eget sätt som är väldigt mycket de, och jag upplever att de ligger före nästan jämt. Jag minns till exempel när min chef ringde och bad mig fixa fram en gammal Bang & Olufsen-tv. Jag fick tydliga instruktioner om färg, tum och modell. Jag ombads placera den i butikens skyltfönster och visa ’Kalles jul’. Jag tyckte inte det lät särskilt snyggt och var ganska så skeptisk. Men när den väl satt där så kunde jag konstatera att de hade haft rätt, det blev otroligt bra. Året därpå hade flera andra butiker samma typ av julskyltning.”

Vad tror du har gjort dem så framgångsrika?

”De går sin egen väg. De äger sitt företag till hundra procent och de har därmed lyxen att välja helt själva vad de vill göra. Allt kommer från samma genuina ställe. Det syns i kollektionerna, i deras val av modeller, hur butikerna är inredda … De har en vision som sticker ut och tar plats på ett väldigt positivt sätt i dag. Och som kund får du vara en del av deras schysta värld.”

Vad tycker du om deras första damkollektion?

”När jag såg den under Stockholm Fashion Week så tänkte jag: ’Ja, det stämmer! Det är så här Our Legacy-kvinnan ser ut!’ Lustigt nog reagerade jag på exakt samma sätt när de gjorde sin första doft. Min reaktion var: ’Yes det är så här han doftar!’ Det är en konst att ha ett sådant starkt, destinkt formspråk – men där plaggen ändå passar så många.

Läs Tinas blogg!

NUVARANDE STYLEBYs Tina Lundin möter Our Legacy – aktuella med damkollektion!
NÄSTA Chefredaktören: ”Min önskelista från Copenhagen Fashion Week”