Skönhetsredaktör Anja Skeppe Grahn delar med sig av sina bästa hacks för en bättre hårhälsa.

1. Detoxa och exfoliera

En hälsosam hårbotten innebär att du ibland måste börja om från början med ett riktigt djuprengörande detoxschampo som löser upp envisa stylingrester och beläggningar. Särskilt eftersom jag inte tvättar håret så ofta. När jag väl tvättar det använder jag ett mildare sulfatfritt schampo som inte löser upp riktigt allt. Jag ser alltid till att ha en flaska Kevin Murphy Maxi Wash Detox Shampo, som innehåller AHA-syra i duschen. Ett skrubbschampo med exfolierande korn, min favorit, klassikern Christoph Robin innehåller havssalt, är som att ge hårbotten en spaupplevelse eftersom stimulerar även cirkulation i hårbotten. Viktigt är dock att återfukta hårbotten efteråt och låta balsamet, ja du ska applicera det i hårbotten också, verka extra länge.

Lästips! Sulfatfritt schampo och balsam – bäst i test 2019

2. Addera olja

Ett friskt, starkt hårstrå är elastiskt och jag tycker att fett gör håret mer tåligt, mjukt och glansigt. Har du minsta tendens till frissigt och torrt hår kan helt vanliga vegetabiliska oljor göra underverk. Jag applicerar, kokos-, avokado-, mandel- eller aprikoskärneolja och låter verka så länge som möjligt innan schamponering. Mängden olja jag tar beror på hur mycket tid jag har på mig att tvätta ur oljan. Ibland fördelar jag bara några droppar i längderna och topparna, borstar igenom och går och lägger mig. Ibland blöter jag hela håret och massera in olja i hårbotten, trär en plasthätta över och går och lägger mig. På krävs då lite mer tid till att tvätta ur olja och tricket är att addera schampo innan vatten. Sedan tillsätta lite vatten i taget. När jag stigit ur duschen använder jag Sisley Paris lyxiga olja.

har-har

”Har du minsta tendens till frissigt och torrt hår kan helt vanliga vegetabiliska oljor göra underverk”.

3. Gör balsammetoden – om du kan hålla dig till den

Min syster led av irriterad, kliande hårbotten som snabbt blev fet, samtidigt var längderna torra och frissiga. Lösningen var ”No-poo”, som är en förkortning av ”no shampoo”. Korta versionen är att man skippar schampo och istället bara ”tvättar” håret med balsam, alltså inga sulfater men inte heller mineraloljor och silikoner. Jag är lite för glad i att testa olika stylingprodukter för att kunna köra balsammetoden fullt ut, men är man lite mer minimalist är det verkligen en metod jag rekommenderar. Jag kommer som närmast genom att varva med cleansing conditioner från Matrix Biolage eller L’Oréal Professionnel. Min syster har kommit fram till att Coop X-tras balsam verkligen är det bästa eftersom hon också behöver ganska mycket varje tvätt. Nu har hon jättevackert, tjockt, friskt och glansigt hår. Metoden är verkligen less is more!

Lästips! Marika Cederlund: ”Jag slutade använda schampo – och mitt hår har aldrig mått bättre”

Se verkligen till att packa in håret så stråna och skalpen verkligen har en chans att suga åt sig fukt och näring.

4. Gör en riktig inpackning

Att lägga hårinpackning en gång i veckan är en vana de flesta har, men se verkligen till att packa in håret så stråna och skalpen verkligen har en chans att suga åt sig fukt och näring. Torrt hår behöver främst olja, men kemiskt processat och skadat hår behöver fylla ut med proteiner och laga svavelbindningarna. Schamponera håret för att fjällskiktet ska öppna sig och applicera masken i handdukstorkat hår. Håret ska inte vara för blött för att kunna dra åt sig masken (tänk disktrasa). Sätt sedan en plasthätta över, till exempel en duschmössa som man brukar få på hotell, eller Eazycover Elastic Food Covers från Clas Ohlson, som är precis som hotellduschmössor, men för mindre än en krona styck. Det blir mycket mindre kladd när du, allra helst, sover med inpackningen. Avsluta alltid proceduren med ett balsam för att stänga fjällskiktet.

5. Satsa på serum för skalpen

Skalpen är det nya ansiktet – i alla fall på skönhetsdiskarna och i frisörhyllorna där det numera dignar av lyxiga serum och specialprodukter för hårbotten. Ett av mina favorithudvårdsmärken Sisley Paris har numera hårvård i sin portfolio och såklart är ett hårbottenserum stjärnprodukten. När jag ammade gav jag mina hårsäckar en extra boost i form av Revitalash Hair Volume Enhancing Foam som innehåller ett komplex av vitaminer, lipider och peptider – som en blandning av ögonfrans- och ansiktsserum, men för hårbotten!

Ett oerhört irriterande problem (som kan kvala in på ett av livets topp fem i-landsproblem) är när man satt upp håret i en hög hästsvans och så bildas det en ful bulle under tofsen.

6. Fixa en hög och hållbar hästsvans

Ett oerhört irriterande problem (som kan kvala in på ett av livets topp fem i-landsproblem) är när man satt upp håret i en hög hästsvans och så bildas det en ful bulle under tofsen. Jag vill att det ska vara stramt ovanför nacken! Som tur är har jag hittat lösningen – att göra två tofsar i-en. Dela upp håret genom att dra en bena från öra till öra. Borsta ihop den övre delen av håret och placera tofsen så högt som du vill ha den. En svinhårsborste ser till att du får med dig alla småhår. Bra snoddar är A och O – de från märket Blax är ett måste för mig. Sedan samlar jag ihop underhåret och fäster i den första tofsen. Ibland sätter jag ytterligare en snodd ovanpå för att verkligen försäkra mig om att hästsvansen sitter stenhårt. Och ovanpå det sätter jag ett dekorationsband eller en scrunchie. Avslutar med hårspray!

Lästips! Frisyrer 2019 – hitta rätta hårfärgerna och klippen för just ditt hår

har-2

”För några år sedan bytte jag ut alla mina vardagssnoddar mot Invisibobble (ser ut som en gammaldags, lockig telefonsladd) och har aldrig ångrat mig”.

7. Välj snälla snoddar

För några år sedan bytte jag ut alla mina vardagssnoddar mot Invisibobble (ser ut som en gammaldags, lockig telefonsladd) och har aldrig ångrat mig. De är skonsamma mot håret, ger att jämnt tryck som minskar risken för hästsvanshuvudvärk och ger framförallt inga märken i håret. Jag har oftast minst en snodd i håret och en till runt handleden (man vet aldrig när man behöver sätta upp håret). Är det en lite mer avancerad uppsättning jag ska göra, eller vill ha något mer osynligt är det Blax-snoddar som gäller.

8. Ha en borstarsenal

Precis som med makeup gäller det att inte bara ha en enda borste för alla ändamål. Blött hår borstar jag inte med något annat än en Tangle Teezer, som nu har lanserats med praktiskt skaft. En rejäl paddelborste från ghd reder ut torrt hår och jag kan inte till frisyrer utan en svinhårsborste från Mason Pearson. En mindre borste från Mason Pearson som även har nylonpiggar ligger alltid i väskan. Med en liten borste fixar jag också till luggen med.

9. Var otrogen

Även om jag har haft likadan frisyr sen för alltid är den ändå inte samma. Dels förändras håret naturligt genom graviditeter och gråa strån, men frisyren går hela tiden förfina och även små justeringar gör stor skillnad. Det blir lätt slentrian om man går till samma frisör. Håret behöver nya ögon då och då. Jag förstår att det kan vara läskigt att byta frisör, men se det inte som att du klipper banden utan bara utökar kretsen av personen som tar hand om ditt hår.

10. Anamma aminosyror och boosta med tillskott

Kroppen är bra på att, är vi sjuka eller lider av brister är håret det första som åker. Efter att jag ammat åt jag extra biotin och MSM, men det jag märkte störst skillnad med var kollagen. Jag fick till och med mer hår än innan amningen! Aminosyror är häftigt och grottar man ner sig i ämnet kan man hitta en massa fördela.

anjaa

”Även om jag har haft likadan frisyr sen för alltid är den ändå inte samma. Dels förändras håret naturligt genom graviditeter och gråa strån, men frisyren går hela tiden förfina och även små justeringar gör stor skillnad”.

Forskare tror sig hittat en förklaring till varför man blir gråhårig i förtid, de har hittat en gen som bidrar till hårfärg också reglerar immunförsvaret. Vår hårfärg styrs av pigmentceller som i sin tur tillverkar melanin som ger färgen. När vi blir äldre är pigmentcellerna de första som minskar i antal. På försök på möss har man sett att de som bär på genen blir gråhåriga snabbare om immunförsvaret triggas. Det kan tolkas som att inflammation och stress faktiskt kan snabba på de gråa stråna. Jag tolkar det som att det gäller att ta hand som sig själv, minimera den låggradiga inflammationen och, som alltid, inte stressa. 

Foto: Martin Peterson.
Makeup: Anya de Tobon / LINKDETAILS.