Proenza Schouler lanserade efter 13 år som modemärke sin första doft ”Arizona” tidigare i år, en signaturdoft för deras självsäkra och ”perfekt ofixade” kvinna. STYLEBY träffade duon för ett samtal om svunna minnen, drottning Elizabeths klänningar och vilda västern. Och en exklusiv sniff, förstås.

”Som ung modeintresserad pojke är mina första minnen av doft och mode relaterade till min mamma, hur hon gjorde sig redo för en utekväll med pappa. Jag minns särskilt hur den sista touchen alltid inkluderade Chanel No 5 på halsen och handlederna”, säger Lazaro Hernandez och berättar därmed en historia många personer i hans ålder (han är 38) kan känna igen sig i.

Lazaro och Jack McCollough, duon bakom det amerikanska modemärket Proenza Schouler, har tagit sitt märke till en fas av förändring där en flytt till Paris är en av dem (mer om det senare) och doft är en annan. Men tro inte att nostalgin i doftminnet som Lazaro bjuder på under vår date på Londons Chiltern Firehouse även lagt sig över ”Arizona”, Proenza Schoulers nya doft. Just den där typen av nostalgiska doftminnen var något Jack och Lazaro inte ville hamna i. ”Det är mycket mer intressant att fånga nuet, det som är relevant i dag. Vi hade siktet inställt på att skapa en tidlös doft, men som talar till tiden den skapats i. Det var viktigt att ingen av oss tog avstamp i personlig nostalgi. Det faktum att vi är två personer förhindrade oss från att bli för personliga i våra egna doftminnen.”

Jack lazaro portrait by craig mcdean

”Jack McCollough & Lazaro Hernandez.”

Sedan duon satte en kråka på ett prestigefyllt kontrakt för skönhetsjätten L’Oréal under 2015, samma företag som tidigare fått nämnda kråka av märken som Giorgio Armani, Yves Saint Laurent och Viktor & Rolf, har de för första gången fått chansen att arbeta på något lite mer långsiktigt. En doft ska hålla i många år, rent av för alltid, och ersätts inte av nya kollektioner var tredje månad. För Lazaro och Jack var det något nytt – men det fick dem även att återupptäcka sin egen historia. ”Mode håller sig intressant genom sin ständiga förändring. Det rör sig hela tiden, men nu kunde vi inte arbeta så. Vi ville i stället hitta Proenza Schouler-koden, märkets DNA, och för att göra det gick vi igenom varje kollektion vi någonsin gjort. Det har varit en jättecool process där vi dekonstruerade varje kollektion och plagg vi skapat just för att hitta den där gemensamma nämnaren.”

Proneza Schouler bildades i New York 2002. Jack och Lazaro träffades på Parsons School of Design, där de startade märket som tog fart direkt. De är kungarna av cut-outs och klär aldrig av sin kvinna för att chockera; varje peep-hole, linning och bar midja är omsorgsfullt uttänkt och perfekt placerad. I dag har de vuxit med en skokollektion, nio egna butiker och vunnit i princip alla branschpriser som går att kamma hem. Deras känsla för design och deras avslappnade, men smarta, inställning till mode och inte minst deras självutnämnda ”anti-it-bag” PS1– har satt märket på modekartan. Deras ”perfekt ofixade” kvinna är lätt för moderna människor att känna igen sig i: ”Proenza Schouler-kvinnan är en kvinna av i dag. Hon har kontroll över sitt eget liv, hon är en äventyrare, alltid nyfiken på världen hon lever i och därmed kulturellt sofistikerad, och hon vågar experimentera. Hon är intelligent och sensuell på sitt eget personliga sätt. Hon bryr sig om att se prydlig ut, men är ingen slav under sitt utseende. Hon är perfekt ofixad och perfekt bekväm med sig själv. Nyfikenhet är hennes drivkraft. Ålder är inte viktigt.” 2018 är en spännande tid för Proenza Schouler – dels flyttade de sin höstvisning från New York till Paris i samband med coutureveckan (även Acne Studios, Rodarte och Ellery har övergett den ”vanliga” modeveckan och visar i stället samtidigt som couturehusen i Paris) i januari – och så detta med att presentera sin allra första doft. ”För oss verkade doft som det logiska steget att ta för Proenza Schouler.

Ss18bs proenzaschouler 147

Men vi ska vara ärliga och säga att vi inte kunde föreställa oss hur komplex doftvärlden var innan vi gav oss in i den. När vi träffade parfymörerna Carlos Benim och Loc Dongfick vi en crash course i parfym, de tog oss genom varje epok i parfymens historia. Vi fick till och med dofta på drottning Elizabeths parfym från 1500-talet, vilken man kunnat återskapa från tyget ur hennes plagg.” I nästa andetag säger duon något som varit viktigt i framtagandet av ”Arizona”. ”Det är fascinerande hur varje tid har sin egen anda som går att dofta på. Yves Saint Laurents doft ’Opium’ tar dig tillbaka till början av 80-talet – den är högljudd och du kan riktigt se alla gigantiska axelvaddar när du känner doften. Det har varit superinspirerande att titta på vad amerikanska designer vi inspirerats av gjort med doft – se bara på vad Calvin Klein gjorde på 90-talet och Marc Jacobs gjorde på 00-talet.” Första mötet med ”Arizona” lämnar en känsla av förvåning. Inte för att den inte doftar gott – den doftar bara inte alls som förväntat. Det förväntande Europakomplexet som är så vanligt i mode har uteblivit. Här har man inte försökt skapa något onödigt krångligt och invecklat för att imponera, i stället är ”Arizona” en återgång till det enkla – det kräver inte en utbildning i modevetenskap för att se dess storhet.

Proenza shouler arizona 1

Proenza Schouler ” Arizona” EdP 30 ml 620 kr

Med tanke på hur Proenza Schouler alltid lyckas kännas så samtida fanns det en förväntan att ”Arizona” skulle dofta något i stil med nordkoreansk mossa på en bas av läder och stål, men i stället är ”Arizona” skir, blommig och lätt med en krämig underton. Det visar sig att det är roten av silveriris (orris) som utgör basen (vilket är ett av de dyraste material en parfymör kan använda sig av) och som skapar en varm, rik bas med jordig mineral-känsla. Den mest spännande blomnoten är ”Nattens drottning”, som den vita kaktusblomman cereus romantiskt kallas eftersom den endast blommar en gång per år – en kort stund och mitt i natten – för att sedan dö igen. Den doften har aldrig tidigare använts i en parfym, och krävde att parfymörerna använde sig av en helt ny teknik. När förvåningen lagt sig så ersätts den av en känsla av att doften korresponderar perfekt med Proenza Schoulers välskurna, moderna men alltid bärbara mode. Det osar av sofistikerad sensualism, men det är aldrig tråkigt.

Ss18bs proenzaschouler 164

Det är feminint men inte skört. (”Proenza Schouler-tjejen är ingen liten docka, hon är inte fragil”, som Jack säger.) Hon doftar av den där sortens mjuka självförtroende. Det här är inte årets trenddoft, det här är absolut en doft som siktar på att bli en tidlös klassiker av sin tid, att ta vid efter Flowerbomb (det är nog inte en tillfällighet att Carlos Benaim, skaparen av Viktor & Rolfs klassiker, anlitades för uppdraget). Och som nästan allt som är bra så finns det ett personligt anslag från Jack och Lazaro i doften. ”Vi ville återknyta till det som verkligen betyder något för oss, skapa något som känns både väldigt personligt och universellt. Arizona är inte bara den geografiska platsen och en nål på en karta, utan representerar drömmen om den amerikanska västern. Ett oändligt, drömlikt landskap, psykedeliskt och med kontrasterande element, en transcendental upptäckarplats med sin råa skönhet skapad av naturen. ’Arizona’ är personifieringen av den väsentligt amerikanska andan av äventyr och upptäckande. ’Arizona’ är en sinnesstämning; en känsla av väldiga vyer, av äventyr. En plats med en naturlig energi, en plats som vibrerar av skönhet och mysterium. ’Arizona’ summerar vår ideologi.”

av EMMA VERONICA JOHANSSON