Bergmanklassikern ”Persona” får sig en omgång på Dramaten i september. STYLEBY träffade personerna bakom uppsättningen i ett samtal om identitet och behovet att som kvinna få vara ... allt.

SKÅDESPELAREN NANNA BLONDELL kommer direkt från flygplatsen. Hon har en grå Adidaströja och en svart väska från Céline. Hon skrattar när jag kommenterar krocken mellan sportswear och elegans.”Jag blir bättre behandlad i passkontrollen när jag har den här väskan”, förklarar hon.

Bergmanklassikern ”Persona” får sig en omgång på Dramaten i höst

I skrivande stund arbetar Nanna med två saker parallellt: en tv-inspelning på Gotland och en uppsättning av ”Persona, persona, persona” på Dramaten i Stockholm, tillsammans med skådespelaren och regissören Bahar Pars och dramatikern Dimen Abdulla. Ingmar Bergman skrev manuset 1965 när han låg på sjukhus för dubbelsidig lunginflammation och akut penicillinförgiftning och handlingen är egentligen väldigt enkel: Elisabet Vogler är den firade skådespelerskan som plötsligt slutar prata. På sjukhuset hittar man inget fel på henne förutom att hon är apatisk och bara tiger. En sjuksköterska, Alma, anställs för att ta hand om henne.

Men det är inte den versionen som ska visas på Dramaten. Dimen har djupintervjuat Nanna och Bahar på teman som identitet och tystnad och vävt in deras personliga berättelser i texten. Det blir samma historia men ändå inte.

”Det handlar om vad som händer med en människa som får prata helt ofiltrerat”, tycker Nanna.”Men också om moderskapet och om utbrändhet, ett ämne som inte fanns på Bergmans tid”, anser Bahar.”Och om hur man spelar en yttre roll samtidigt som man bär en inre. Och hur de två stretar mot varandra”, fyller Dimen i.

180802 styleby persona 03 0074

Bahar Pars bär polotröja, byxa och skärp från The Row. Nanna  Blondell bär avklippt polotröja från Falke, byxa från Cos, ring från Maria Black och örhängen från Jane Koenig. Båda bär hårband från Totême.

Temat identitet är någonting som ligger dem nära. Det uppenbara skälet är förstås att både som skådespelare och dramatiker skitar man identitet. Men för dessa kvinnor handlar det också om vad man väljer att lyfta fram, och hur man framstår inför andra. Och, ofrånkomligt, vilken identitet som ges till någon som har en annan hudfärg än vit. Medan hon dricker lite vatten utvecklar Nanna Célineväskans kodade närvaro.

”Jag blir bättre bemött när jag lyger i snygga kläder och Célineväska. När jag har mjukisbrallor behandlas jag annorlunda. Jag lyger ota i och med att jag spelar in ’Den inre cirkeln’ på Gotland och det är samma sak varje gång.”

Bahar Pars, för allmänheten kanske mest känd som Parvaneh i Oscarnominerade ”En man som heter Ove” (2015) slår ut med armarna och himlar med ögonen.

”Det är jätteviktigt med kläder. På scen är det väl- digt påtagligt. Man vill gärna sätta på mig ghettokläder, det kittlar fantasin och kolonialtankarna. För det är annorlunda om jag kommer in i Adidasbrallor än om Stina Ekblad kommer in i Adidasbrallor. Det säger två olika saker.”

”Jag började på Dramaten direkt eter Scenskolan. Första dagen hade jag på mig kläder från Filippa K eller Acne och det var inte helt uppskattat, det märkte jag. Så dagen eter valde jag att sätta på mig mjukiskläder”, säger Nanna.

180802 styleby persona 04 0081

Dimen Abdulla bär svart cape och svart hatt från Christian Dior och vit skjorta från Totême.

Varför gjorde du det?

”Det är inte lika bekvämt när man kommer in på de vitas planhalva, för då blir man mer av ett hot. När jag ser ut att komma från förorten blir det spännande, gulligt och roligt i stället. Jag kommer inte ens från förorten, jag växte upp med min vita, helsvenska mamma i Vasastan. Jag var hos min pappa i Skärholmen (i Stockholm) på helgerna, han är född i Ghana.”

”Du har en fördel i att du talar så bra svenska. Språket är precis som mode, om man kan tala det så kan man röra sig. Och då kan man också byta rum”, säger Dimen.

”Jag har varit i så många olika rum. Det spelar ingen roll om jag har Balmain eller Adidas på mig. När jag har Adidas, ett märke jag älskar, så kommenterar folk och jag ger dem tillåtelse. Yo, yo, yo. Jag leker den rollen. Men när jag kommer i exklusiva kläder så kommenteras det inte.”

Se fler bilder och läs resten av deras intressanta samtal i kommande nummer av STYLEBY (i butik den 4 september) 

fotograf ANDREAS ÖHLUND & MARIA THERESE/LundLund
stylist COLUMBINE SMILLE/LundLund
text CAROLINE HAINER
makeup REGINA TÖRNWALL /LundLund
hår SAINABOU CHUNE/MikasLooks
modeassistent MEJA TASERUD
fotoassistent RASMUS STÅHL