Hon spelade på nya festivalen Lollapalooza i Stockholm … Danska Mø är skandinaviens coolaste kvinna, och STYLEBY har talat med henne.

MØ sitter i ett litet rum som tjänar som kombinerad loge och backstageområde i en ruffig lokal i Slakthusområdet strax söder om Stockholm som för kvällen förvandlas till nattklubb. Trots att kvällsluften är varm utanför är det svalt och tyst innanför de kakelklädda väggarna sedan den vibrerande elektropopen klingat av efter eftermiddagens soundcheck. Karen Marie Aagaard Ørsted Andersen, som hon egentligen heter, får naglarna målade i en koboltblå nyans från YSL Beauté.

Karen håller händerna stilla när hon pratar för att låta lacket torka fast hon i vanliga fall använder ett brett spektrum av ljud och rörelser för att förstärka det hon säger. Hon är öppen och generös, och det märks snabbt att hon trots framgångarna har båda fötterna på jorden; kanske tack vare de råd hon fått med sig hemifrån, och hon återger sin mammas ord:

”Var inte fake, det kommer att lysa igenom och folk kommer att se det. Det är bättre att vara ärlig från början. Om du är dig själv, och klär dig och sminkar dig som du själv vill, kommer du aldrig att ångra det. Folk är så rädda för att misslyckas, och jag vet att det här inte är något nytt, men: det är bra att misslyckas ibland. Du lär dig massor, och det får dig att växa”.

Hon tillägger:

”Just fucking be yourself.”

_60A0838 copy 3

Mø i makeup från YSL.

Karen växte upp i Odense i Danmark, och efter att hon som sjuåring fått tag på ett ex av Spice Girls första skiva ”Spice” bestämde hon sig för att en karriär som artist var den enda vägen framåt. Musikerdrömmarna förverkligas genom punken och bildandet av punkduon Mor, men det var först när hon blev Mø med världen (största delen kämpar fortfarande och förgäves med att få till ett trovärdigt ö-ljud) och släppte sin första soloskiva, ”No mythologies to follow” 2014 som karriären började ta fart på allvar.

Det globala genombrott kom året efter när världshitten ”Lean on”, samarbetet med Major Lazer och Dj Snake – började klättra uppför topplistorna. Succélåten nådde topp tio på Billboard-listan, blev den mest streamade på Spotify någonsin, och har över två och en halv miljard views på YouTube and counting… Om vi pratar definierande ögonblick var det en framgång som förändrade allt för Karen; dörren till musikvärldens finrum öppnades på vid gavel och livet vändes upp och ner på en kvart. Att försöka få tillbaka fotfästet och hitta sig själv igen efter kaoset som följde blev början på en lång resa mot ett mer personligt och ärligt andra album. ”Forever neverland” släpptes i oktober 2018, nära fyra och ett halvt år efter debutskivan och två månader efter att Karen firat sin 30-årsdag.

Förutom Juliette Lewis har Kim Gordon, frontpersonen i det amerikanska rockbandet Sonic Youth, länge varit en viktig inspirationskälla för Karen. Artistiskt, stilmässigt och i livet i stort.

”Under tonåren var Kim Gordon min hjälte. Jag kände att jag kunde relatera till henne på så många plan. Jag tror att många unga vill ha personer att se upp till, och just då hade jag lite svårt att hitta en kvinnotyp jag kunde identifiera mig med. Men hon var precis det med sin attityd och sitt androgyna, sexiga sätt att sjunga på, hennes politiska åsikter, hennes konst … Jag var bara helt blown away – hon var liksom the one. Nu ser jag också upp till kvinnor som Lena Dunham, Beyoncé och Michelle Obama… Det finns många bra förebilder idag.”

”Jag tror att jag drogs till punken på grund av dess aggressiva, men också känslosamma sidor. Det finns en sån kraftfull energi i punk som är skör men samtidigt sinnessjukt stark, och jag tror att jag försöker förena de sidorna både i min konst och i sättet jag klär mig. Det är en fin balans.”

Trots att solokarriären inneburit att punken har fått ge vika för ett poppigare sound är den alltjämt en del av Karen:

”Mellan att jag var 14 och 23 handlade hela mitt liv om aktivism och punk. Under de åren var det en sån stor del av min identitet, och en nyckel till att hitta mig själv, så jag tror att det alltid kommer att vara i mitt dna. Även om jag experimenterar med pop och olika saker just nu tror jag att när något har haft en sån stor påverkan på dig under så lång tid kommer det alltid att finnas där, oavsett om du försöker dölja det eller inte.”

Mø:s musik må vara mer pop än punk, men kontrasterna, det sköra och det starka, finns där, även i dansvänliga låtar som ”Final song”, som för övrigt streamats över 400 miljoner gånger på Spotify vilket, för att sätta det i perspektiv, är i klass med hits av världsstjärnor som Beyoncé, Rihanna och Lady Gaga.

”Den är upplyftande, men också sorglig. Det är det bästa. När låtar bara är glada känner jag typ ’det där är en lögn, ingen är bara glad hela tiden’.”

Av Johanna Andersson
Foto Beata Cervin

En längre version av intervjun publiceras i nästa nummer av STYLEBY. 

Se bilderna när Mø uppträdde på YSL Beautés fest.