The Comeback: Johan Lindeberg

Det är 20 år sedan J. Lindeberg bildades, och varumärket har fått en fin födelsedagspresent: Grundaren är tillbaka.

COMEBACKEN: J. Lindeberg

I går var det fest på J. Lindebergs vackra kontor på Stadsgårdskajen i Stockholm. Kanske är det därför Johan Lindeberg har glömt sin plånbok denna morgon och behöver bli utlöst ur taxin. På festen träffade Johan sina nya arbetskamrater för första gången. Tidigare på dagen hade Stefan Engström (vd) delgett att självaste J. Lindeberg himself var tillbaka på företaget som creative consultant efter en uppmärksammad exit 2007.

Johan Lindeberg inledde sin modekarriär genom att göra Diesel till världens hetaste jeansmärke. Med hjälp av design, spektakulära fester och nyskapande reklamkampanjer snärjde jeansföretaget de ironiälskande 90-talskidsen. 1996 startade han J. Lindeberg med avsikten att göra golfkläder för en ny sorts man.

“Jag har alltid fått väldigt ont i kroppen av att gå in i konservativa miljöer med vita dukar och män i kostym … Så att försöka få golfande män som bär veckade byxor och stora tröjor att gå i rosa byxor var ju ett idiotprojekt. Det tog mig sex år, men det gick. ” När Johan Lindeberg lämnade J. Lindeberg 2007 jobbade han med olika projekt, bland annat märket William Rast som Justin Timberlake startade, men därefter drog han i gång jeansprojektet Blk Dnm. Märket marknadsförde han genom att fotografera sitt kvinnliga kontaktnät – Anja Rubik, Mariacarla Boscono, Caroline de Maigret med flera – i jeans och tunga skinnjackor.

Med Blk Dnm visade du en modern, stark kvinna. Kommer du att plocka in henne i J. Lindeberg?
“Utan tvekan. Jag kommer att plåta för J. Lindeberg och jag kommer att koncentrera mig främst på damkollektionerna. Jag är en enorm feminist. Alla dagens konflikter springer ur pengar, egon, machomän … Jag vill förändra det. Skulle kvinnor få större inflytande skulle inte världen se ut så här, så enkelt är det. ”

Johan har dagen innan, samma dag hans comeback meddelades, besökt Migrationsverket där han talat med och fotograferat människor på flykt som precis anlänt hit.
“Jag har alltid varit engagerad, men jag har väl trappat upp det nu. Det var otroligt känslosamt att träffa alla dessa fantastiska personer – vilka historier! Alla dessa människor från andra kulturer tillför verkligen något till Sverige, även i fråga om kläder. Går jag på en gata i Stockholm tycker jag alltid att romerna helt klart ser coolast ut. De har sin egen personliga stil, de är kreativa, de klär sig i lager-på-lager och har sin kreativa tvist på färger och allting. Otroligt inspirerande. ”

De politiska Diesel-budskapen, du var tidig med att tala till den metrosexuelle mannen på J. Lindeberg med rosa golfkläder och tighta kostymer. På Blk Dnm lyfte du fram kvinnorna på ett oerhört tydligt sätt. Du är mer politisk än vad vi kanske tänker oss?
“Jag växte upp i Lund, och jag har levt tillräckligt länge för att ha känt av den politiska kraften som fanns där i slutet av 60- och 70-talet. Min pappa var politiskt aktiv och var en av de största förespråkarna för att kvinnor skulle bli präster på 60-talet, så jag har det i mig. Sedan har jag alltid varit tidig med att plocka upp strömningar, jag kan inte förklara varför. Jag har någon intuition som bara finns där och som jag använder mig mycket av. ”

Sammanfatta känslan att vara tillbaka på J. Lindeberg? “Emotionellt. Inte nostalgiskt på något sätt. Det känns väldigt …varmt. Det känns som om jag nog behövs, och jag känner mig väldigt välkommen. ”

Intervju av Jonna Bergh
Fotografering av Christopher Hunt
NUVARANDE The Comeback: Johan Lindeberg
NÄSTA Styleby Interview: Cecilia Forss