STYLEBYs art director recenserar två omgjorda modeloggor

Att en ny creative director byter ut logotypen mot en ny i sin egen tolkning börjar bli vardagsmat inom modebranschen. Hedi Slimane gjorde det hos Saint Laurent, Justin O'Shea hos Brioni. Ett kraftfullt sätt att snabbt sätta sin prägel på varumärket.

Ungefär samtidigt som Jonathan Saunders tog över tyglarna hos Diane Von Furstenberg efter märkets grundare, så bytte de logotyp. Från den mer klassiska lyxmode-looken med tunt typsnitt med klackar (serif) och monogram till en modern helvetica-ish tjockare marginaljusterad logotyp. Nu har också Raf Simons i samarbete med ikoniska grafiska formgivaren Peter Saville uppdaterat Calvin Kleins logotyp. På Calvin Kleins instagram stod det: ”INTRODUCING THE NEW CALVIN KLEIN LOGO. A return to the spirit of the original. An acknowledgement of the founder and foundations of the fashion house

 

STYLEBYs art director Magnus Klahr recenserar:

Diane Von Furstenberg
Är det en slump att loggan går från tunt klassikt vacker till fet modernt cool samtidigt som märket byter designer från en äldre kvinna till en yngre man? Eller är det helt enkelt så att de vill attrahera en yngre, coolare och mer uppdaterad målgrupp. Saint Laurents logobyte känns som en tydlig inspiration, till och med mall för beslutet. Oavsett syftet så funkar den nya logotypen bra. Den är snygg, enkel, modern och funkar väldigt bra på labels och hängtaggar. Frågan är bara om den kommer drunkna i street wear/coolness loggornas land där Supreme och Comme des Garçon härskar?

diane_von_furstenberg_2017_logo_before_after

Före och efter

diane_von_furstenberg_2017_tag

 

 

Calvin Klein
Den nya logotypen är mindre art decoish än den gamla, versaler istället för versal gemener och med en tightare kerning (avståndet mellan bokstäverna). Citatet: ”A return to the spirit of the original” förundrade mig. Mig veterligen är den gamla loggan från 70-talet. Men vid närmare research visade sig att den logga vi är vana att se är en omgörning från originalloggan, och den är faktiskt mer lik den helt nya. Se den nya som originalloggan fast med versaler.

Frågan är bara varför? Den nya loggan gör inte mycket för att påvisa en ny riktning för märket, (som hos DVF) utan känns mer som en uppdatering för uppdateringens skull.

Före och efter

Före och efter

 

Originalogotypen.

Originalogotypen.

 

Tillägg: En vänlig läsare uppmärksammade oss på att det danska märket Baum Und Pferdgarten har en logotyp (de var först) som är väldigt lik DVF. En slump?

toplogo-b2c1

NUVARANDE STYLEBYs art director recenserar två omgjorda modeloggor
NÄSTA De 5 mest beautyboostande hälsotrenderna