Susanne Ljung belyser en av världens mest ikoniska skönhetsprodukter – Det är mer än tjugo år sedan "St Tropez" började förknippas med fusksolbränna, och inte bara med franska Rivieran, rosévin och röj på Les Caves du Roy. Tacka den brittiska entreprenören Judy Naaké för det.

Judy Naaké var den första insåg potentialen i produkten som kunde ge alla en jetsetbränna utan att bli ruinerade. Det fanns förstås brun utan sol-produkter innan St Tropez lanserades 1996, men de led alla samma problem – de gjorde huden morotsfärgad och spred en lätt sjuklig doft av det verksamma ämnet DHA (dihydroxiaceton). Men den här crèmen var annorlunda. Den gav en trovärdig färg och den stank inte (lika mycket). Den var förvisso (lite läbbigt) brun när man smetade in den, men då såg man å andra sidan vart den tog vägen på kroppen. Dessutom torkade den snabbt och höll färgen längre tack vare fuktgivande aloe vera. En vid tiden ganska ny och spännande ingrediens i skönhetsprodukter. Judy Nakké, som i början av 90-talet arbetade som agent för skönhetsmärken som Decléor och Daphin, blev nyfiken. Det här var något annorlunda. Genomtänkt. Det visade sig att uppfinnarna av St Tropez, ett amerikanskt par vid namn Robin och Tim Gibson i Los Angeles, hade arbetat hårt med produkten under flera år. Efter att ha kört slut på sjutton olika laboratorier var de äntligen nöjda och sökte nu efter en europeisk distributör.

Kate Moss i reklam för St Tropez.

Judy Nakké övertygade dem om att hon var rätt person för jobbet och bestämde sig för att satsa, allt. Det här kunde bli stort. I synnerhet då allt fler började varna för solens farliga strålar, men få ville avstå från den rådande pepparkakslooken. Hon lyckades få ett banklån på hundra tusen kronor och reste runt till salonger och spa-anläggningar i hela Storbritannien. En dag gav Vogue tummen upp. Kort därefter syntes Victoria Beckham, som då fortfarande var Posh Spice och medlem i dåtidens populäraste popgrupp, på paparazzibilder med en flaska St Tropez i en genomskinlig kasse slängd över sin axel. Sedan var bollen i rullning. St Tropez blev både trendsättande och marknadsledande. Tio år senare köptes märket upp för drygt 700 miljoner kronor.

I dag har märket breddat sig och producerar inte bara några av marknadens mest avancerade BUS-produkter, utan satsar stort på vad man kallar ”skin finishing”, crèmer som får huden att endast se lätt solkysst och skimrande ut, enligt tidens trend. Och namnet St Tropez? Det har faktiskt stadens borgmästare godkänt för märket att använda.

Psst! Nu kan du prenumerera på STYLEBY Beautybox – mer information hittar du HÄR!  
NUVARANDE Så blev St Tropez brun-utan-sol en beautyikon!
NÄSTA Chefredaktören: ”Céline-inspirerat under 500 kr!”