STYLEBY besökte favorit-vintagesajten Vestiere Collective på deras huvudkontor i Paris och tog reda på hur vi shoppar i Skandinavien. Läs det här och se om du känner igen dig!

Så shoppar vi vintage i Skandinavien – känner du igen dig?

När det handlar om vintageshopping har Vestiaire Collective de senaste åren varit en given plats för många modeälskare (där ibland STYLEBY-redaktionen). Vestiaire Collective säljer allt från klassiska varumärken som Chanel, Louis Vuitton och Céline till de mer hypade märkena som Vetements, Supreme, Jaquemus. Och med cirka sex miljoner användare har Sverige de senaste månaderna seglat upp till den femte största köp och säljmarknaden (!) – tätt efter US, UK och Frankrike. Så hur ser shoppingbeteendet i Skandinavien ut? Varsågod, så här shoppar och säljer vi vintage i Skandinavien!

SHOPPA SOM EN INFLUENCER

Det är ingen nyhet att globala skandinaviska (notera skandinaviska) influencers får oss att SHOPPA (även vintage) eller i alla fall få igång köpsuget  – efter att bilden nedan på danska stilikonen Pernille Teisbæk lades ut på Instagram ökade sökningarna för Hermès ”Kelly minibag”på Vestiaire Collective rejält. För att ta ett exempel.

SKANDINAVIEN ÄR HETT

Det kokar om Skandinavien just nu – våra skandinaviska stilpersonligheter är lika heta även utanför våra gränser – och det märks tydligt på efterfrågan av skandinaviska varumärken.

Den typiska kunden i Skandinavien ser ut såhär:

 

I Sverige är medelåldern 35-45 år – köper gärna traditionella plagg och accessoarer men är även intresserad av märken som Balenciaga, Gucci, Vetements.

 

I Danmark är medelåldern 25-35 – här bygger man sin garderob tidigare, men går samtidigt efter trendigare plagg och accessoarer. Danskarna vågar mer färg och andra typer av varumärken än de klassiska.

I samband med att influencers som Pernille Teisbæk blir allt mer kända utanför Skandinavien öppnas en fantastisk möjlighet för mindre lokala märken att synas.  Vestiaire Collective har märkt en tydlig ökning efter skandinaviska märken som House of Dagmar, Totême och  Ganni. Och det finns just nu en stor efterfrågan internationellt.
Tips! Utnyttja efterfrågan av skandinaviska märken och sälj kläder som inte du längre använder!


MONOKROMT OCH OVERSIZE

Ja, vi svenskar gillar en monokrom färgskala  – lite färg går bra men överlag är det monokromt som gäller till skillnad från resterande Europa där bland annat södra Europa istället köper färger som rött, gult och blått. I Tyskland är det brunt som gäller. Frankrike däremot håller sig till svart.

Samtidigt är det helt okej i Skandinavien att köpa plagg som inte är i rätt storlek, vilket såklart är en fördel när man shoppar vintage.

Inte jätte överraskande är väskor (som verken behöver förhålla sig till passform eller storlek) den största kategorin på Vestiaire Collective. En typisk skandinavisk Vestiaire Collective-kund köper första gången en väska (gärna med någon färgdetalj från ett av de mer traditionella modehusen som Chanel, Louis Vuitton eller Céline) andra köpet består av en jacka i en monokrom färg (typiskt beige).

STYLEBYs chefredaktör Jonna Bergh är den typiska kunden med det typiska köpmönstret – hon ligger i det mest frekventa åldersspannet och hennes första köp var en Céline-väska (som några år senare även blev hennes första försäljning på Vestiaire Collective), hennes andra var en beige Céline-kappa. Sen följde ett par byxor, några skor … Senaste köpet var ett par chockrosa stövlar från Balenciaga (nedan).

LÄSTIPS!  Best Advice for Shopping and Selling Online by The Woman Who Knows

Vestiaire Collective_balenciaga

SKAPAR EGNA TRENDER

Att vi skapar våra egna trender i Skandinavien handlar främst om två saker. Vi klär oss helst minimalistiskt och investerar gärna i traditionella modehus som Cèline, Chanel och Louis Vuitton. Vilket främst handlar om att vi tänker ’hållbart mode’.

Vi investerar i traditionella plagg och accessoarer men har inga problem med att ge plaggen ett andra liv för att kunna köpa nytt – samtidigt som vi uppmuntrar varandra till att shoppa smartare och framför allt shoppa med ett hållbarhets-tänk – det tankesättet är det inte många andra länder i världen som har och där ligger vi i framkant. Det kan också vara anledningen till att Vestiaire Collective blivit en sådan framgångssaga i Skandinavien. Här köper vi lika mycket som vi säljer (vilket i sig är ovanligt!)

LÄSTIPS! Här är de mest köpta designprodukterna second hand – äger du någon av dem?

”STYLEBYs stylist och influencer Mikaela Hållén är en flitig vintageshoppare – här i ett par fantastiska jeans från Nicolas Ghesquiere för Louis Vuitton.”

4 snabba hacks:

  • Håll koll på The Row som säljs betydligt billigare än ursprungspriset – utbudet kan även vara bättre än vanligt då många av säljarna är från USA.
  • Stor efterfrågan på Gucci – speciellt deras sneakers och deras skärp. Sitter du på det och vill sälja är chansen stor att du får det sålt snabbt!
  • Ta dig tid att kolla igenom sidorna bakåt. Ditt drömköp kan gömma sig längre bak i katalogen.
  • Glöm inte att pruta!

 

Vestiaire Collective_hermés

”STYLEBYs influencer Tina Lundin hittade drömväskan från Hermés på Vestiaire Collective.”

MISSA INTE!  Sophie Hersan (som är en av grundarna till Vestiaire Collective) jobbstil i senaste numret av STYLEBY #50  – finns i butik nu!

TIPS! STYLEBYS NYA HÖSTBOX ÄR ÄNTLIGEN HÄR, FYLLD TILL BREDDEN MED FANTASTISKA SKÖNHETSPRODUKTER FRÅN VÄLKÄNDA VARUMÄRKEN – MER INFO HITTAR DU HÄR

NUVARANDE Så shoppar vi vintage i Skandinavien – en stigande trend
NÄSTA 9 klassiska designerväskor – värda att investera i