STYLEBY träffar omslagsaktuella Adwoa Aboah under Bread & Butter by Zalando i Berlin.

Adwoa Aboah i fotölj
”Adwoa Aboah fotograferad på sitt hotellrum under Bread & Butter by Zalando.”

I den gamla världen skulle modeller helst vara en blank kanvas på vilken kunderna kunde måla sina budskap och genom detta sälja sina varor. Men det var då. I dag går det bra att stå för något, driva frågor, ha starka åsikter. Det är till och med önskvärt. Ytan är inte längre allt. Adwoa Aboah är ett exempel på det. Hon har till och med startat en organisation, Gurls Talk, som tar upp frågor från sociala mediers påverkan på ungas självbild till hur olika minoriteter porträtteras i media. Och mycket däremellan. ”Jag tänker på det väldigt ofta, när jag växte upp såg jag inte riktigt upp till någon modell på det sättet”, säger Adwoa när vi träffas i Berlin under Bread & Butter by Zalando. ”Tiderna har förändrats och vi kan visa en annan sida av oss själva och vilka vi är mer än bara ett ansikte utåt i en tidning. Detta är verkligen en fördel och jag hoppas att fler vågar göra det nu.”

Tre snabba med Adwoa Aboah på Bread & Butter by Zalando. 

Vilken designer tycker du har gjort den starkaste kollektionen i år?
”Jag måste säga Molly Goddard, hon är en av mina favoriter, samt Connerives.”

Har du något skönhetsråd du vill dela med dig av?
”Var inte lat med dina ansiktsrutiner och tvätta alltid av sminket innan du går och lägger dig, I live by those two!”

Något speciellt du bär idag som du gillar lite extra?
”Jag gillar hela outfiten, har bara på mig herrplagg. T-shirten stämmer med känslan jag bär med mig dagligen – anxiety.”

När insåg du att du var feminist?
”Jag växte upp med en mamma som var väldigt självständig, tjänade sina egna pengar och jobbade hårt 24/7 för att försörja mig och min syster. Hon var en fantastisk förebild för oss, jag visste direkt att jag ville bli som hon, och hon kallar sig själv feminist. När jag var runt 19 år så träffade jag massor av inspirerande kvinnor förutom min mamma som kallade sig själva feminister, då insåg jag att det var vad jag ville bli.”

Adwoa växte upp i en modefamilj – båda föräldrarna är i branschen. I år blev hon utsedd till Woman of the Year i GQ, och nya chefredaktören på brittiska Vogue, Edward Enninful, har utsett henne till ”contributing editor” i sin nya organisation och satte henne på det omskrivna omslaget på sitt första nummer. Och utöver det driver hon Gurls Talk.

Adwoa Aboah omslag GQ

Berätta om Gurls Talk.
”Jag startade Gurls Talk för omkring ett och ett halvt år sedan. Jag gick på ett ’women’s meeting’, en sorts sammankomst där man delar med sig av sina innersta tankar och livshistoria till andra kvinnor. Jag insåg då att jag kände mig som mest stark och trygg i närheten av kvinnor, och att det känns väldigt fint att man kan ha en sådan stund tillsammans utan att döma varandra. Så uppkom idén till Gurls Talk. Just nu är Gurls Talk onlinebaserat, och i somras arrangerade vi vårt första evenemang där vi pratade om sex och psykisk hälsa med olika experter och talanger, men också hade aktiviteter som dans och yoga. Vi försöker att skapa något där alla människor med olika typer av bakgrunder och historier får ta plats, vi hoppas att alla tjejer ska kunna våga och vilja dela med sig av sina historier både i glädje men också i sorg. En framtidsdröm är att Gurls Talk ska finnas i skolorna och bli en del av undervisningen. Där elever ska kunna mötas under en eller två timmar i veckan, få dela sina tankar och träffa andra kvinnor som berättar om sina erfarenheter. Ett möte som inte bara handlar om sexualundervisning, utan en stund där man öppet kan få diskutera viktiga frågor och funderingar. Jag tror att när någon berättar en historia som man själv kan relatera till så känner man sig mindre ensam, för det var så jag kände under min uppväxt.”

TIPS! Se Adwoa Aboah och Gurls Talk under Bread & Butter by Zalando!

Adwoa Aboah omslag Vogue

Hur tycker du att modeindustrin jobbar med frågor som psykisk hälsa och könsnormer?
”Det rör sig framåt. Jag är ett bra exempel på någon vars karriär gått bättre på grund av att jag har någonting att säga. Jag använder mina plattformar för ett annat syfte än att dela bilder från ett modejobb jag gjort. Det känns som om det finns en gråzon mellan dem som faktiskt jobbar helhjärtat med viktiga frågor och dem som kanske gör det för att de vill sälja en T-shirt. I det stora hela tror jag att modebranschen förstår vilket inflytande den har och i större mån kommer att använda det för att sända ett bättre budskap till om­världen.”

TIPS! Shoppa produkterna som släpptes exklusivt på Bread & Butter by Zalando

NUVARANDE Omslagsaktuella Adwoa Aboah: ”Min karriär går bättre på grund av att jag har något att säga”
NÄSTA Stil- och Köpenhamntips från danska stylisten Stephanie Gundelach