Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa damernasvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Ben Gorham: Mannen med de stora drömmarna

Från genombrottet som den svenska doftsensationen så har Byredo, som nu fyller tio år, utökat sitt sortiment de senaste åren. Möt mannen med de stora drömmarna, Ben Gorham, och få reda på vart huset är på väg härnäst.

STYLEBY möter Ben Gorham

STYLEBYs populäraste inslag är när världens bäst klädda kvinnor visar sina garderober. Väldigt många visar sina Byredo-dofter. Ert genomslag i modekretsar är enormt, hur går dina tankar kring detta? ”Jag är fascinerad över att jag kan sitta i Stockholm, grotta ner mig i det här och ta fram produkter som sedan letar sig ut i världen och hamnar på de här platserna. Det är väldigt roligt. Varje gång jag slår upp en sådan sida i STYLEBY eller något annat magasin, och ser människors personliga anknytning till våra produkter, så påminns jag om att de har spridit sig på ett roligt sätt. Jag blir glad!”

Vad är det som gör att dessa kvinnor vill visa upp just era produkter, att de vill sammankopplas med Byredo? ”Helt ärligt tycker jag doftsegmentet är ganska saggigt, och jag tror inte att det krävdes så där jättemycket för att vara lite mer relevanta – inte bara för kvinnorna i STYLEBY, utan även för STYLEBYs läsare som har en taste level som är knuten till mode. Många av modemärkena licensierar ju ut sina dofter, och därför finns ofta inte den där modekänslan där. Det är ett stort problem med skönhetsbranschen. Vi lyckades komma in med ett annat perspektiv och gör våra dofter i en anda som ligger närmare mode. Den här branschen har haft problem med att vara relevant. Mode är där­emot en kultur där det konstant handlar om relevans – och jag tror det är den nerven jag försökt beröra.”

Skulle Byredo egentligen kunnat heta Ben Gorham – hur mycket av företaget är ”du”? ”Inte så mycket egentligen. På engelska brukar jag säga att jag lyckats skapat ’a vehicle’ för mina drömmar. Jag har till exempel lyckats skapa en väska som jag alltid drömt om, men som jag kanske nödvändigtvis inte själv har råd att köpa. Byredo är mer en projektion av mina drömmar än mitt reella liv. Som i morse: Jag går upp, gör mackor och byter blöjor och stressar i väg … Det är ju det som är mitt liv till största del. En del av Byredo är så klart jag. Men inte så mycket som jag kanske tror, egentligen.”

Var är Byredo om ytterligare tio år? ”Jag har en ambition att höja kvaliteten hela tiden, det är ett konstant arbete. Även med dofterna faktiskt. Jag vill öppna fler butiker. Jag har egentligen inte uteslutit något segment – jo, ready to wear kommer jag aldrig att göra. Det handlar om konstant återuppfinnande, det går för snabbt. Min idé är ganska statisk, att långsamt utveckla en idé.”

Du delar alltså inställning med många designer om att modevärlden snurrar för snabbt i dag, att det är för många kollektioner på ett år? ”Ja, det kommer att spricka. Jag har många kompisar som är designer – de vittnar om hysteri. Min idé handlar mycket mer om att vara tidlös, om att skapa en idé och sedan förbättra, förbättra och förbättra. Och skapa!”

Vad har inte sagts om Byredo? ”Jag tror inte att jag har utvecklat för någon att jag blivit besatt av skor. Både herr och dam. Så där är jag nu.”