Kym Ellery är kvinnan bakom STYLEBYs omslagslook

Blott 34 år gammal driver Kym Ellery ett av modevärldens mest omtalade nya märken – som är på omslaget av nya STYLEBY.

ElleryModellen Julia Jamin klädd i Ellery SS17 på omslaget till STYLEBY #47.

Australiensiska Kym Ellerys design har tagit henne från en skrubb i Sydney till Paris finrum. Det är inte svårt att förstå varför. Hennes uttryck är fritt, konstnärligt och modernt kvinnligt. Ellerys plagg är ofta skulpturala (”drapera är inte min grej”), spännande och ålderslösa. Nästan alltid bekväma och med ett stråk av asiatisk estetik. Plagg som man kan bära i många år, som håller både i kvalitet och estetik.
”Jag prioriterar bekvämlighet i paritet med utseende.”
Kym säger att hon tänker på vad hon själv vill ha på sig – ”och vad mina kompisar och min mamma vill ha på sig”.
När STYLEBY pratar med Kym arbetar hon i sin vardagsuniform – svarta plagg från hennes eget märke. Just i dag en svart stickad tröja (”några säsonger gammal”) och ett par byxor, förvånande nog befriade från hennes kännetecken – de rejält utsvängda benen. Hon kompletterar looken med sina favoritankelboots från Margiela och armband i roséguld från Cartier. Håret är ofixat och naturligt snyggt och hon är glad, full av energi och talar med en tydlig australiensisk accent. Hon doftar Cartiers Panthère.

 

Känner du själv av buzzen som finns kring Ellery? ”Ja absolut, jag har tänkt på det en hel del den senaste tiden. Det mesta går så lätt nu – vi får så mycket stöd från modebranschen, från press och från inköpare. Förut var det vi som ringde och frågade om inköpare och press ville se kollektionerna, nu är det åt andra hållet och det gör ju livet otroligt mycket lättare. Jag startade ju Ellery själv och har inte tagit in investerare i bolaget över huvud taget, så det har varit viktigt för mig att växa långsamt. Vi hade som strategi att satsa på Europa förra året och det gick väldigt bra, vilket nu betalar sig när vi tittar på USA. Och när Bergdorf ringer … Det är otroligt betydelsefullt om vi finns representerade i deras sortiment, de har ju bara det bästa. Ordet jag skulle använda för att beskriva känslan kring detta är … upprymd!

Kyms resa med Ellery är otroligt inspirerande. Efter ungdomsår av att ständigt sy festklänningar åt sina kompisar pluggade hon mode och modeproduktion hemma i Australien. Hon gick en sommarkurs på Saint Martins i London när Australiens, i STYLEBYs tycke, bästa modemagasin Russh ringde och erbjöd henne jobb på redaktionen. Hon packade och åkte hem, arbetade på Russh i fyra år, och det var där någon gång hon på kvällar och lediga stunder började med sitt sidoprojekt: Ellery. Startåret var 2007 och i dag, nio år efteråt, har märket växt organiskt till den succé det är nu. Kym är mycket noga med att påpeka att utöver några mindre lån hon var tvungen att ta av sin pappa för att kunna komma i gång så är företaget helt utan investerare. Ellery har växt sakta och återinvesterar endast pengar som bolaget själv tjänat. En ganska så unik bedrift i en bransch som kräver mycket cashflow på grund av produktionstider och annat. 

Ellery i STYLEBY #39, Pre-fall 16, SS17, Resort 16.
Ellery i STYLEBY #39, Pre-fall 16, SS17, Resort 16.

Det ger en känsla av att du inte har för avsikt att ”bara” göra mode. Du verkar ha större planer? ”Från början var det ett sätt att uttrycka att det vi ville skapa var en trygg samlingsplats för kvinnor – och vissa män, vi har faktiskt en del manliga kunder fastän vi inte uttalat gör plagg för dem – som var holistisk och varm. Men en dag vill jag definitivt göra andra typer av projekt också. Vi talar om att öppna ett konstgalleri i Sydney, och på sikt skulle jag vilja bygga hus. Jag kom in på arkitektutbildning efter high school men valde mode i stället – du vet, lite ”ser du mamma, jag kom in och kunde ha blivit arkitekt om jag ville men jag vill göra mode!”. Under de första åren med Ellery så var det skönt att ha en backup. I dag känns det kul att tänka att det är något jag skulle vilja gå mot i framtiden, att rita hus och arbeta med konst.” Kym vaknar ur framtidsdrömmarna, skakar på huvudet och säger: ”Men just nu gäller det för mig att hålla mig på den här vägen, fokusera på kläderna – vilket jag älskar.”

Vad tror du har hänt i din bransch fem år framåt i tiden? ”Redan i dag pågår en rörelse mot en annan typ av konsumtion – vi väljer i högre grad plagg som vi kommer att vilja bära under en längre tid, och som är tillverkade på ett schyst sätt. Det här nymodiga konsumtionskonceptet ”fast fashion” – och jag säger ’nymodiga’ eftersom slit-och-släng-samhället egentligen bara funnits i 30 år – kan inte fortsätta. Vår miljö klarar inte av det, och det är allas ansvar att förändra detta. Jag som designer måste också jobba med plagg som håller länge och även utbilda mina kunder i detta. Jag älskar tanken på att kläder har ett långt liv.”

LÄSTIPS! Läs mer om nya numret här!