Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa damernasvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Från vardagsrummet till varje kvinnas garderob

Från ett hem i Borås till var kvinnas garderob  – Gina Tricots historia är en berättelse om bra idéer, hårt arbete och en aldrig sinande kärlek. Läs den och ta en promenad längs memory lane och hälsa på tidigare skandinaviska Gina Tricot-modeller.

”Mycket mode för lite pengar.” Många modeälskande människor med entreprenörsådra har säkert tänkt den tanken. Men otroligt få har realiserat den på samma sätt som Annette och Jörgen Appelqvist från textilstaden Borås. Båda makarna hade ett förflutet i textilbranschen och från hemmet påbörjas arbetet med det som i dag, 20 år senare, är ett av vårt lands starkaste varumärken. Redan första året öppnades tolv fysiska butiker, tanken var att butikerna skulle generera ”mycket spring” med nyheter varje vecka. Fokus låg, som namnet skvallrade om, på trikåtoppar i alla regnbågens färger. Ganska snabbt utvecklades utbudet till att även innehålla vävda plagg, jeans, fest, smycken – kort sagt, det vi hittar hos Gina Tricot i dag.

Anna Appelqvist, dotter i familjen och i dag brand director, minns sina föräldrars första år med Gina Tricot som en ”kreativ och mycket rolig tid”.

Brand Director, Anna Appelqvist
Brand Director, Anna Appelqvist

Dina föräldrars idé var modig – tänker de på sig själva som modiga?

”Jag vet inte om de tänker på sig själva på det sättet. De är målmedvetna och genuint intresserade av mode och handel i alla former. Mamma mer inom design, material och passform, det är hon som har modeögat. Jörgen älskar försäljning, bygga butiker och ser potential.”

Succén för Gina Tricot kom snabbt. Men inte utan utmaningar, säger Anna. 

”Att köpa in kläder till tolv butiker – att ens få plaggen infärgade i alla dessa färger – var en utmaning då. Men vi tror på långsiktighet och att bra samarbeten kan överbrygga de flesta utmaningar. Oftast krävs bara lite tid och kreativitet!”

”Pernille Holmboe är modellen som personifierade Gina Tricot under en längre tid.”
”Pernille Holmboe är modellen som personifierade Gina Tricot under en längre tid.”

Ni lyckades dessutom pricka helt rätt med modellen Pernille Holmboe (läs intervjun med Pernille här!)

”Gina Tricot hamnade direkt rätt på trender, färger och framför allt produkt, men sam­arbetet med Pernille bidrog absolut till succén. Alla tjejer och killar älskade henne, hon gick hem hos alla. En urstark kombination. Folk frågar mig fortfarande om henne.”

”Svenska Elsa Hosk är ett Instagram-fenomen: Nästan 4 miljoner människor följer hennes liv som modell.”
”Svenska Elsa Hosk är ett Instagram-fenomen: Nästan 4 miljoner människor följer hennes liv som modell.”

Hur vill ni att Gina Tricots varumärke ska uppfattas?

”Feminint och moderätt. Vi är lite mer feminina än många andra märken, vilket är Gina Tricots styrka. Jag tycker vi är jättebra på snabbhet, beslutsamhet och ett feminint tänkande.”

Vilken typ av plagg tycker du Gina gör bäst?

”Toppar och denim, men jag tycker faktiskt att vi är duktiga på allt vi gör. Våra basjeans ’Molly’ har nog gått om de gamla storsäljarna i dag.”

”Pernille Teisbæk - Skandinaviens största influencer som med boken ”Dress Scandinavian” har blivit spokesperson även för den skandinaviska enkla stilen med tillbakahållen styling.”
”Pernille Teisbæk - Skandinaviens största influencer som med boken ”Dress Scandinavian” har blivit spokesperson även för den skandinaviska enkla stilen med tillbakahållen styling.”

Hur bemöter ni vår önskan om att konsumera hållbart?

”Vi jobbar under ett samlat namn, The Good Project, där många av våra initiativ ligger. Vi är inte bäst i klassen på området, men vi förbättrar oss ständigt säsong efter säsong, och har inställningen att det är viktigt att samverka. Ingen är stark ensam.”

”Norska Hanneli Mustapart slog igenom som streetstyle-fotografernas favorit och arbetar i dag som konsult för många stora varumärken.”
”Norska Hanneli Mustapart slog igenom som streetstyle-fotografernas favorit och arbetar i dag som konsult för många stora varumärken.”

Gina är ett familjeföretag. Hur har det påverkat er familj?

”Vi har haft en fantastisk resa. Det har varit jobb dygnet runt i många år. Det hade väl varit kul att någon gång under de senaste decennierna inte ha pratat jobb på julmiddagen, men …Någon gång sa vi att vi inte skulle prata jobb just den dagen, men det tog tre minuter och så var vi där igen, haha!”

”Say Lou Lou: Miranda och Elektra Kirby-Jansson agerade modeller och gjorde en låt och musikvideo, ”Blue on Blue”, till en av Gina Tricots jeanskampanjer.”
”Say Lou Lou: Miranda och Elektra Kirby-Jansson agerade modeller och gjorde en låt och musikvideo, ”Blue on Blue”, till en av Gina Tricots jeanskampanjer.”

Vad ser du helst tillbaka på under de 20 år som gått – vilka är milstolparna?

”Attha fått vara med på den här resan är något jag uppskattar oerhört. Det är tur att vi inte förstod vad vi gav oss in på i början …Men jag minns gärna tillbaka på alla butiksöppningar där det inte sällan varit totalt kaos. Vi har till och med anställt folk ur kassakön för att klara trycket vid vissa öppningar – true story! Men jag har faktiskt älskat alla dagar jag gått till jobbet i 20 år – bättre kan man inte ha det.”

”Svenska stylisten Emma brinner för hållbart mode och driver sajten Make It Last som fokuserar på just detta.”
”Svenska stylisten Emma brinner för hållbart mode och driver sajten Make It Last som fokuserar på just detta.”

Gina Tricots firar att de fyller 20 med ett jubileumsnummer som du får tillsammans med senaste numret av STYLEBY!