De 7 bästa modefilmerna 2016

Vi fortsätter vår tillbakablick på modekampanjerna för 2016. Denna gång har turen kommit till filmerna.

Kenzo
Tematiken i filmen för Kenzos parfym ”World” känns igen. Uttråkad person på lyxigt hotell brister ut i ”crazy” spontandans. Christopher Walken gjorde det i videon för Fatboy Slims ”Weapon of Choice” 2001. Nu gör Margaret Qualley det för Kenzo. Gemensam nämnare; regissören Spike Jonze. Men trots återanvändandet av idé så är det en fantastisk liten film.

Balmain
Olivier Rousteing tar hjälp av fotografen Steven Klein och sitt favoritpar Kanye ”Trumps kompis” West och Kim Kardashian West och en hel drös av kända modeller för en mörk explosion i silver.

Balenciaga
I ”Tourists” följer vi med tre extremt uttråkade modeller och en entusiastisk fransk guide på deras rundvandring i Paris. Roligt, snyggt och väldigt Balenciaga anno 2016. Regisserad av Danny Sangra.

Kenzo
Kenzo tar hedrande två platser på denna lista. Denna gång för filmen ”The Realest Real”. En surrealistisk kortfilm av Carrie Brownstein som tar upp ämnet med sociala medier. I rollerna: Laura Harrier, Mahershala Ali (från ”House of cards”) och Natasha Lyonne (från ”Orange is the new black”).

H&M
I H&Ms julfilm får vi följa med in i Wes Andersons magiska, skruvade värld. Adrien Brody spelar julpyntande konduktör, eller tågvärd som det numera heter.

Proenza Schouler
”PS I Love You” kan ses som en fortsättning på ”Legs Are Not Doors” som kom 2015. Fotografen/regissören Harley Weir har en fantastisk förmåga att hitta det magiska i det ordinära, att hitta sensibiliteten i en bild. Avskalat, rått och förbannat vackert.

Gucci
Guccis kampanj är en remake från Scenen i ”Vi barn från Banhof Zoo” från 1981, där ungdomarna springer genom en galleria i Berlin. Höga på kärlek, frihet och med vuxenlivet bakom tröskeln. Regisserad av Glen Luchford.