De 5 mest beautyboostande hälsotrenderna

Från superfoods till den senaste forskningen – skönhetsredaktören guidar dig till de hetaste inom hälsa.

1. Byt ut juicen mot soppa
Det tog lång tid innan juicetrenden ville släppa taget men nu har den äntligen fått konkurrens av värmande soppa. Bättre för blodsockret och perfekt att få i sig nyttigheterna som gurkmeja, alger och kollagen.

Skönhetsredaktörens tips! ”Protein är en av de absolut viktigaste byggstenarna för kroppen och många kvinnor har ibland svårt att få i sig tillräckligt. Buljong är ett perfekt sätt att få i sig både protein och kollagen som stärker hud, hår och naglar. Koka själv på ekologisk kyckling och tillsätt Aramealger för extra protein. Ett annat av mina favoritrecept på soppa är linser, koksmjölk och gurkmeja.”

IMG_0345

2. Leta upp färgen lila
Okinawa är en av de så kallade ”blå zonerna” i världen där befolkningen lever längre än genomsnittet och öbornas livsstil har undersökts noggrant av forskare. En unik livsstilsfaktor är att Okinawaborna stora intag av en speciell, lila sötpotatis, och forskare misstänker att det är potatisens färgämne som gör den extra hälsosam. Potatisen kan vara lite svår att få tag på men som tur är innehåller blåbär, svarta vinbär och lila blomkål samma ämne.

Skönhetsredaktörens tips! ”Gör en klassisk blåbärssmoothie och ta vara på de svarta vinbären i trädgården i sommar. Byt ut dina vanliga kolhydrater på tallriken mot lila sparris, blomkål, morötter och kål. Extra vacker blir maten också – förvänta dig mycket lila på Instagram i vår!”

IMG_0362

3.Satsa på prebiotika istället för probiotika
Vi är bara och nosar på bakteriernas betydelse för hela vår hälsa. Klart är att den kan förhindra kronisk inflammation, men vissa forskare jämför magens bakteriestam med hjärnans betydelse (signalsubstansen serotonin bildas i tarmarna). Problemet med bakterier i tablettform (probiotika) är att de oftast inte överlever syrabadet i tarmarna och att de inte har en tillräckligt bred bakteriestam. Då är det bättre att ”mata” bakterierna i tarmarna med rätt fibrer istället, så kallad resistent stärkelse (prebiotika).

Skönhetsredaktörens tips! ”Du kan inte äta för mycket grönsaker! Moffa i dig blad, kål och bönor i alla färger och former. Det ger också mindre utrymme i magen för onyttigheter som inflammerande socker. Gröna bananer innehåller särskilt mycket resistent stärkelse och är perfekt att ge en subtil sötning i smoothies. Frys in när du hittar riktigt gröna i butiken.”

IMG_0341

4. Svettas eller frys
Kyla har många positiva effekter på kroppen som ökad förbränning och bättre läkning, men sägs även ge bättre sömn och boosta träningsresultat. I en intervju med STYLEBY nyligen sa den svenska supermodellen att hon ofta gör behandlingar med kyla, så kallad Cryotherapy. En annan, bokstavligen talat, het trend är infraröd bastu. Kändisar som Selena Gomez och Lady Gaga har setts svettas i det röda ljuset och anledningen sägs blanda annat vara att man bränner runt 600 kalorier bara genom att vistas i värmen.

Skönhetsredaktörens tips! ”Det finns fördelar med att bo i Sverige – det är bara att gå utanför dörren så får man en gratis cryotherapy-behandling! Det infraröda ljuset är omtvistat och du kan faktiskt inte svettas ut gifter (det tar levern och njurarna hand om), men värmen är välgörande ändå och ökar blodcirkulationen och därmed hudens lyster.”

IMG_0361

5. Drick elektrolyter
Mindre torra läppar och grådaskig hy med ett glas vatten? Att dricka mycket vatten är kanske det mest uttjatade skönhetstipset, men innan du avfärdar det som något bara modeller säger när de inte vill tacka sina gener, gäller det att faktiskt se till att du dricker ordentligt, för det SYNS på huden. Elektrolyter är salter i kroppsvätskorna och viktiga för cellernas funktion. Oftast får man i sig tillräckligt med elektrolyter i kosten, men du kan behöva fylla på efter att ha svettats mycket.

Skönhetsredaktörens tips! ”Gör din egna elektrolyt-dricka med salt! Själv brukar jag dricka en elektrolyt-drink efter hård träning, när jag är sjuk eller bara känner mig allmänt hängig. Blanda en halv tesked salt med några deciliter vatten och lime- och citronsaft. Annars är kokosvatten en elektolytbomb!”

IMG_0338

 

Lästips! Ät din hudvård och fyll på med rätt näring inifrån!