Designstjärnan Craig Green om svenska samarbetet

Craig Green är en av utropstecknen på herrmodeveckan i London. Läs om samarbetet han gjort med Björn Borg och hans spännande tankar om framtiden.

craiggreenportrait_4

Berätta, hur kommer det sig att Craig Green och Björn Borg gör ett samarbete?  ”Konversationen startade för ett år sedan, då Björn Borg kontaktade oss kände jag till dem som ett underklädesmärke då alla mina vänner har deras underkläder – jag visste inte att de även gjorde klädkollektioner och sportkläder – så först tänkte jag att det skulle bli väldigt svårt då det låg utanför min värld, men när jag senare fick reda på att de ville ha en mode- och sportkollektion som skulle ta deras märke till en annan nivå så förstod jag hur vi skulle kunna samarbeta och skapa något tillsammans. Det var väldigt intressant för mig då de aldrig tidigare arbetat med någon utomstående, vare sig varumärke eller enskild designer så det känns som ett tomt blad att ta sig an, och vi fick skapa något som inte gjorts innan med våra två märken.”

Blir du nervös, som i det här fallet till exempel där du äntrar en ny marknad? ”Alltid. Jag har alltid panik och är nervös. Men det var väldigt spännande också, det var fantastiskt att få jobba med ett varumärke som har ett sådant arv, och att få tillgång till fabriker på ett annat sätt än vad vi har när jag arbetar med mitt eget märke.”

Hur var det för dig och ditt team att jobba med det här samarbetet? ”Här, till skillnad från med mitt eget märke jobbade vi väldigt mycket med funktionalitet, som Björn Borg står mycket för – det är ingenting som vi vanligtvis har i fokus på Craig Green. Sen tar det ett tag för alla att förstå varandra, våra olika tankebanor och arbetssätt – vi var tre eller fyra som arbetade tillsammans, så det är viktigt att alla kan kommunicera.”

Berätta om kollektionen?  ”Inspirationen kommer ifrån min första kollektion som grundades på ljus, mörker och skuggor. Vi på Craig Green jobbar inte med logotyper – något som är speciellt typiskt för sportmärken skulle jag säga – men för den här kollektionen skapade vi en ifylld cirkel som syns på pikétröjorna till exempel, det var vårt sätt att få in en identitet i plaggen. Den speglar också Björn Borgs tennisboll som de har som egen logotyp. Vi valde två rena färger; svart och krämvit – något som skiljer sig från Björn Borgs annars färgglada kollektioner och så har vi har haft mycket teknologi och funktionalitet i åtanke, men med en hög modegrad.”

Vi ser mer och mer unisex mode, och bland damkollektionerna har det länge funnits maskulina trender. Nu börjar vi även se feminina aspekter i herrkollektionerna, hur tänker du kring den här utvecklingen?
”Det är ett tecken på tiden vi lever i, reglerna är väldigt otydliga idag. Jag tror att det har pågått under en längre tid om jag tänker efter, jag var till exempel på svensexa med mina manliga vänner och det pratades om vilken den bästa ansiktskrämen var, inte vad jag skulle kalla en typisk konversation på de flesta svensexor. Jag tycker att det är fantastiskt, något vi borde framhäva mer.”

Märker du av det?  ”Mitt varumärke har alltid gjort herrkollektioner men det är mycket kvinnor som handlar mina kläder, och det skall inte vara något märkvärdigt över det. Capen från Björn Borg samarbetet är till exempel tänkt för kvinnor men fungerade lika bra på min manliga kollega igår kväll när det började snöa.”

Vad är din ambition i framtiden, skulle du till exempel vilja göra damkollektioner?  ”Vi gör faktiskt vår första damkollektion nu i vår, en liten kollektion på 15 plagg. Vi kommer inte att ha någon visning men vi fotograferar en lookbook och den kommer att finnas i ett showroom i Paris. Den har identiteten och energin som herrkollektionerna har, men med mer kvinnliga siluetter och färgskalor, så det är definitivt något vi är intresserade av.”

av LINN WIKLUND WANDRUP