Hur gör Elin Kling och andra kvinnor som blir uppmärksammade för sin stil, och för att alltid vara ”spot on”, och oftast faktiskt före, en trend när den först ser dagens ljus? Magkänsla? Absolut. Men det finns andra knep. Agnes af Geijerstam berättar hur du går metodiskt till väga för att öka lyhördheten för vad som är hetast just nu – eller kanske snarare först i morgon.

I andra delen av ”Bli en trendskapare” tar Agnes af Geijerstam dig igenom 3 av fem steg – som hjälper dig att bli en trendskapare. Första delen hittar du här

STEG 3 – Hitta informationen

SS17-StyleM-1494

Giordiga Tordini

Här har vi en tydlig skiljelinje, tiden före och efter internet. Förr i tiden var du tvungen att köpa vissa magasin samt gärna resa till andra länder för att underhålla din trendfaktor. I dag är den kollen fullkomligt globaliserad och Lykke Li spelas lika gärna på den hippa klädaffären i Sao Paulo, som att den brasilianska motsvarigheten dyker upp på någon fräck sommarfestival i Sverige.

Du ska vara medveten om att na­­tionalitet fortfarande spelar viss roll. Fransmän har en helt egen version av trendighet (som gärna ligger fem år efter på vissa plan). Att resa i verkligheten har alltså sina poänger. Liksom att läsa magasin. Aparta­mento kanske för inredning, 032c för kultur och mode, Fire & Knives för matrelaterade grejer. Uppsök specialbutiker på internet eller i fysisk form – till exempel Papercut i Stockholm eller motsvarigheten i Berlin, New York, Istanbul.

På internet går det dock enkelt att hitta saker som du tidigare var tvungen att anstränga dig jättemycket för att ta del av. Foto­bloggare som Tommy Ton på Jak & Jil och Streetsfn avslöjar vad modemänniskorna själva valt ur kollektionerna. Här finns ovärderlig information att hämta.

Det gäller bara att vara beredd på att sortera mycket information för att kunna plocka russinen ur kakan. För att hitta sådant som känns ”nytt” måste du förstås ha koll på att det inte redan dykt upp på femtio­elva bloggar eller ett magasin med mer än en månads pressläggning.

STEG 4 – Omsätt informationen i ditt liv

Plocka russinen ur kakan igen. Välj ut det du gillar bäst och kör på det. Kom dock ihåg att även detta måste bytas ut med jämna mellanrum, annars kommer du snart att vara lika otrendig som resten. Om detta uppstår går det visserligen alltid att hävda klassikern ”jag bryr mig inte om trender, jag bryr mig om stil”. Bäst är väl som vanligt en gyllene medelväg, kostnaderna för en hy­sterisk trendighet kan lätt skena i väg. Begränsa dig även till några få fält, det är praktiskt taget omöjligt att ha koll på allt samtidigt, dessutom finns det något charmigt i att se smashing ut själv men ha en lägenhet inredd med vintage Ikea.

Vill du sedan kapitalisera på din nyvunna trendriktighet finns det vissa möjligheter. De gyllene dagarna för trendspaningsföretagen kan vara över, men med tanke på att Julian och Marc Worth sålde sitt internetbaserade konsultföretag WGSN för 140 miljoner pund så verkar det fortfarande finnas pengar i branschen. Och en blogg har ju också visat sig ge pengar om du blir omtalad och klickad. Om man analyserar trendspaningar ur ett trendperspektiv är de ofta patetiskt enkla dessutom. Förvänta dig ingen kärlek bara, det finns få saker som är mer ocharmiga än folk med aphög lön som stjäl den information och de idéer andra jobbat hårt för att skaffa sig och sedan säljer den till högstbjudande.

STEG 5 – Fortsättningskurs

SS17-StyleM-1171

Emmanuelle Alt

Om du har ett litet drag av lathet i dig kommer själva jakten att bli mindre hård allt eftersom du blir äldre. Sannolikt accepterar du detta och övergår till att ha ”stil” och vara nöjd med det (tenderar oftast att vara ”klassisk” stil, det vill säga vanliga kläder från dyra märken). Eller så kan du alltid flytta till Tokyo.

TIPS! GÄSTA STOCKHOLMS NYA STORA MODE- OCH SKÖNHETSFESTIVAL – STYLEBY KOMMER ATT VARA DÄR!

NUVARANDE Bli en trendskapare – DEL 2
NÄSTA Bli en trendskapare – DEL 1