Bli en trendskapare – DEL 1

Hur gör Elin Kling och andra kvinnor som blir uppmärksammade för sin stil, och för att alltid vara ”spot on”, och oftast faktiskt före, en trend när den först ser dagens ljus? Magkänsla? Absolut. Men det finns andra knep. Agnes af Geijerstam berättar hur du går metodiskt till väga för att öka lyhördheten för vad som är hetast just nu – eller kanske snarare först i morgon.

I första delen av ”Bli en trendskapare” tar Agnes af Geijerstam dig igenom två av fem steg – som hjälper dig att bli en trendskapare. 

Vissa är grymma på att renovera köksmaskiner från 40-talet, andra på att samla frimärken eller att sy lapptäcken. Sedan finns det de som är oslagbara i fråga om att vara först. Det kan handla om idéer, kläder, musik, litteratur eller salladsingredienser, men oavsett vad det gäller så gör dessa personer val som förr eller senare slår igenom på bred front. Du skulle kunna kalla dem för trendskapare. Det finns något nästan mystiskt över egenskapen att vara först, inte minst för att man i dag kan tjäna stora pengar på den. Företag betalar dyrt för att trendanalytiker ska berätta för dem vilken färg som kommer att vara inne om två år och numera sitter det även människor hos de politiska partierna och förutspår hur potentiella väljare reagerar på utlovad och förd politik. Det är som om de utvalda har en viss förmåga att se in i framtiden, en förmåga som går att använda både till makt och härlighet. Hur trenderna egentligen skapas är lite mer oklart, att fenomenet existerar oberoende av ekonomisk styrning går i alla fall att se på exempelvis förnamn. Där syns tydliga trender utan att någon kan tjäna pengar på dem.

Elin Kling
Elin Kling och Linn Hägglund

Men för de allra flesta handlar nog trenderna om hur vi ser ut. Enkelt kan du se hur klädmoden kommer och går, hastigt blossar upp och -försvinner lika snabbt. Eller hårtrender. Eller skotrender. Och där finns det hopp! Det går att träna upp sin trendförmåga till den grad att du faktiskt kan sitta och ”götta” dig åt scenarier likt ”den mössan, ja, haha, den hade jag redan förrförra vintern”. Följ bara vår enkla 5 steg-för-steg-guide, så ska allt ordna sig och du kan slå pers i grenen ”uppsnappning av kommande  trender”.

STEG 1 – Skaffa rätt grundinställning

Bli en trendskapare
Miroslava Duma

Tyck att det är kul. Nej, det kommer inte att förändra världen eller göra den till en bättre plats, men allt behöver inte göra det. Ägna dig heller inte åt detta enbart för att kunna slå andra på fingrarna. Det måste på riktigt kännas roligt att vara först, att känna att man är steget före många andra. Det kan ge dig självförtroende och lite ren enkel livsglädje, vilket inte är att underskatta. 

Våga göra bort dig ibland. Det går inte att träffa rätt alla gånger, var i stället stolt över pinsamma misstag. Jaha, du hoppade på mönstermatchningstrenden lite för ambitiöst och det ville sig inte riktigt. Aja. Det gör inget. Det blir en kul bild på Facebook, som kommer att verka bra som profilbild och kommunicera bilden av dig som en person med humor och självdistans. Vilket du ju också är, så klart!

Dela med dig. Som man säger: En svala gör ingen sommar. Riktiga trendskapare vet när det är dags att sprida informationen och själv gå vidare. När ”alla andra” har förstått – då är du redan på nästa trend.

STEG 2Avgör vilken trendskapare du vill vara

Bli en trendskapare
Giorgia Tal

Att bli trendskapare av första graden är svårast att uppnå. Inte minst för att du då måste vara fullkomligt omedveten om att du skapar trender. Har du kommit så här långt i denna text är det alltså redan kört. Denna typ är ovanligast och kan, för icke-insatta ögon, mest se ut som riktiga ufon. De fungerar dock som utmärkt inspiration för andra gradens trendskapare och hittas ofta bland konstnärliga yrken. Bland andra gradens trendskapare har vi människor som ligger väldigt långt framme hela tiden, men som är medvetna och aktivt jobbar för det. De har en sorts personlighetsdrag som får dem att ständigt jaga efter nya grejer. De kan ibland framstå som lite, och nu formulerar vi oss hårt, patetiska just därför, men kan oftast inte riktigt hjälpa det. De är dessutom ovärderliga för att nya idéer och trender ska spridas eftersom de tenderar att jobba inom media. Tredje graden drar nytta av vad andra graden dragit fram i ljuset och gillar att få reda på nya saker innan de helt blivit allmängods. De är nyfikna men oftast nöjda med att konsumera snarare än att skapa, vilket gör dem extra intressanta för världens marknadsförare.

DEL 2 hitta du här! 

TIPS! GÄSTA STOCKHOLMS NYA STORA MODE- OCH SKÖNHETSFESTIVAL – STYLEBY KOMMER ATT VARA DÄR!