rätt kost är ett viktigt komplement till din hudvård och ger digfrisk, vacker hy. Kate Moss och Elin Kling är redan med på tåget – följ med du också!

”Perfekt i mina ögon är inte ett ansikte utan rynkor, eller en kropp utan ålderstecken, utan ett hälsosamt utseende. Efter bara två veckor när jag kontinuerligt druckit en grön juice ’supa dupa green’ fick jag höra av både vänner och bekanta att min hud hade annat glow, och det är exakt det jag vill höra”, sa Elin Kling i STYLEBY #18 och satte därmed fingret på både ett sunt skönhetsideal och det nya sättet att hålla sin hy fräsch utan konstigheter. Rätt kost är ”hudvård från insidan”. Du kan till och med läka och sakta ner åldrandet, få finare, fastare hud, starkare hår och naglar, samt lösa verkliga hudproblem som torrhet och akne med hjälp av hälsosam mat.

Ät dig till fräsch hy

MOTVERKA SKADOR MED ANTIOXIDANTER

Oxidativ stress är en del av åldrandet och när det sker i hudcellerna tappar huden sin spänst och fasthet. Kollagenet (hudens byggstenar) minskar och går sönder. Antioxidanter har fått sitt namn efter sin förmåga att just kunna motverka oxidering. För att försvaret ska fungera optimalt är vi beroende av antioxidanter via maten. ORAC (Oxygen Radical Absorbance Capacity) är det vanligaste sättet att mäta antioxidanter i maten och ju högre siffror, desto bättre. Mörk choklad, blåbär, granatäpple, grönkål och spenat är exempel som innehåller högt ORAC och är riktig supermat.

ACCELERERA KOLLAGENPRODUKTIONEN

När vi blir äldre bildas mindre kollagen, och huden blir mindre spänstig. Även solning, stress och onödigt socker gör att kollagenproduktionen minskar, men det går att stimulera nyproduktion. Med kontinuerlig tillförsel av protein, färgpigmenten antocyanin (finns i blåbär) och lykopenet (finns i tomater) samt C-vitamin produceras mer kollagen. Om du kombinerar det med antioxidanter, som hindrar de fria radikalernas nedbrytning av kollagen, får du perfekt inre hudvård.

ÖKA CELLFÖRNYELSEN

Kroppens celler och organ utsätts hela tiden för skador, så det behövs tillväxthormon för reparation och förnyelse. Tecken på för lite tillväxthormon brukar synas på tunn, slapp hud, lite muskler och diffusa konturer i ansiktet. Gäddhäng på armarna är ett annat typiskt tecken. För att verka så effektivt som möjligt behöver tillväxthormon protein som innehåller de livsnödvändiga aminosyrorna. Det hittar du i ägg, fisk, kyckling, yoghurt och andra magra mejeriprodukter. Sojabönan är det enda vegetariska alternativet som räknas hit, enligt WHO.

Ät dig till fräsch hy

ÄT RÄTT FETTER

Det sker hela tiden en osynlig inflammation i våra vävnader. Forskning tyder på att den osynliga inflammationen gör vissa hudåkommor värre och åldrar huden. Fettsyrorna omega-3 och omega-6 är inflammationshämmande och säkrar samtidigt fuktnivån i huden, och anses därför hjälpa mot torr hud, eksem samt flagor i hårbotten. Håret får en naturlig fuktboost och blir glansigt. Solrosfrön, mandel, hasselnötter, avokado och olivolja är exempel som både innehåller nyttiga fetter och vitamin E. Fettet som finns i cellerna skyddas från fria radikaler, nedbrytningen av kollagen motverkas och inflammationer dämpas av vitamin E.

HÅLL KOLL PÅ BLODSOCKRET

Höga blodsockertoppar skapar problem för huden och musklerna – och har även kopplingar till akne. Den överflödiga mängden socker binds till kollagenet, vårt DNA och skadar dem. Processen kallas för glykosylering. Slapp hud och stela muskler kan vara ett tecken på att det sker en hög grad av glykosylering i kroppen. Mycket fibrer och grönsaker håller glykosyleringen i schack.

TIPS! STYLEBYS HÖSTBOX ÄR ÄNTLIGEN HÄR, FYLLD TILL BREDDEN MED FANTASTISKA SKÖNHETSPRODUKTER FRÅN VÄLKÄNDA VARUMÄRKEN – MER INFO HITTAR DU HÄR

Artikeln är publicerad i sin helhet i STYLEBY #20

foto IBL

NUVARANDE Ät dig till fräsch hy
NÄSTA Chefredaktör Jonna Bergh: ”Spacigt 70-tal på budget!”