#21 Chefredaktörens stilsommar: ”10 lärdomar under resan med STYLEBY”

Under juli månad bjuder STYLEBYs chefredaktör Jonna Bergh på sina bästa krönikor genom åren. Läs och njut av en ny krönika varje dag – vart du än befinner dig i sommar!

Stilsommar_21

Klockan 00.05 en natt mellan söndag och måndag under New York Fashion Week piper det till i min telefon hemma i Stockholm.

Columbine Smille, modechef, har skickat en bild som föreställer henne magnifikt intrasslad i den ikoniska modellen Alek Weks långa ben. Colum-bine har fäst en bestämd blick i kameran. Alek ler, Columbine har lagt armen om hennes ben. Om STYLEBY skulle sammanfattas i en bild så skulle det kunna vara den här – stark, snygg, varm och kul. STYLEBY tillsammans med en av de fantastiska kvinnor vi porträtterar i en gest av ömesedig respekt och lekfullhet.

Under åren har det blivit många sms från plåtningar,  oftast lugnande och entusiastiska: ”Det kommer att bli magiskt!” eller ”Inte direkt en tråkig bild” kan det stå under en bild på modellen från studion. Men det finns några få undantag. Som när Columbine, inte helt ostressad, med ett mms meddelade att en modell kom till set i sällskap av en manlig kompis som bar metallmask över ansiktet (mannen med järnmasken, som vi är ganska säkra på inte var Leo DiCaprio, la sig dock bekvämt till rätta och somnade ganska omgående i en soffa medan hans modellkompis jobbade). Storyn blev fantastisk och tillhör en av mina all time-favoriter, och den suddiga bilden på den sovande maskmannen ligger i vårt arkiv där vi sparar diverse mer eller mindre konstiga minnen från stories vi gjort.

STYLEBYs historia är full av dråpliga situationer och interna pranks. Av respekt till dig ska jag hålla mig från att frossa i dem (de flesta är ändå totalt obegripliga för utomstående), ger mig ändå lust att dela med mig av saker jag lärt mig under den tid som gått sedan jag fick idén till där vi är i dag. STYLEBYs läsare är drivna med stora förväntningar på framtiden. Många av våra läsare siktar på en framgångsrik karriär, på entreprenörskap, och de flesta är i full färd med att realisera sina drömmar. STYLEBYs uppgift är till stor del att dela med sig av inspiration, tips och råd – så jag tänkte dela med mig av vad vi lärt oss under resan med STYLEBY.

1 Känn efter vad du saknar. Som många bra idéer började STYLEBY med en längtan efter något som inte fanns. Jag ville läsa en annan typ av modemagasin än dem som existerade i hyllan, jag ville ha ett magasin som      kombinerade högklassigt mode med shoppingtips valda med extrem fingertoppskänsla, initierade artiklar och beauty­sidor samt, viktigast av allt, ett fokus på personlig stil. Ett magasin som var röda mattan-fritt och där kändisar inte var de största inspiratörerna – i stället var det kvinnorna med världens bästa garderober som jag ville inspireras av. Idén var född.

2 Hitta människor som fyller dina luckor. Jag bjöd Elin Kling på lunch och berättade om mina tankar – och hittade en själsfrände. Elin var bra på sådant som jag inte var lika bra på, och jag kompletterade Elin. Fler riddare anslöt, bland dem Columbine, och fyllde i ytterligare luckor. Från dag ett har vi haft samma vision – men vi som arbetar med magasinet är bra på olika saker.

3 Kör bara! Du som hörde Elins ”Sommar”-program 2014 känner igen det uttrycket. Det handlar om att köra på med det du har. Väntar du på det rätta tillfället händer sällan något – agera i stället och lös problemen på vägen. Visst fick vi resurser från förlaget, men de var inte speciellt omfattande vare sig i fråga om tid eller pengar. Men vi tog vad vi fick och … körde bara. Det fortsätter vi att göra. Gör du det blir saker gjorda.

4 Var strategisk – och underskatta inte tjatets makt. Försök att övertala svårflirtade fotografer, stylister, agenter och annonsörer att de ska  bidra till ett modemagasin som inte finns (än) – du kommer att behöva ett ”lycka till”. Det här var det klurigaste med hela uppstarten. Men med en övertygande entusiasm, strategiska mejl (Elins specialitet), oerhört mycket charm, tjat (min specialitet) och ibland ren tur fick vi ihop ett jättebra stall med medarbetare redan till STYLEBYs första nummer.

5 Ha hälsosamt storhetsvansinne. STYLEBY har alltid tagit sig an stora utmaningar med ett extremt självförtroende, även när magasinet var nytt. Vi har alltid betraktat STYLEBY som en viktig aktör på en internationell modemagasinsarena, till och med när det var nytt och förhållandevis okänt, och det har gett utdelning på många sätt. Självförtroende är en oerhört stark kraft.

6 Var aldrig lat. Allt som STYLEBY släpper ifrån sig – magasin, veckobrev, Instagramposter, evenemang eller onlineplattform (kommer snart!) – håller hög kvalitet. Att slarva är inte acceptabelt, att vara lat är inte ett alternativ om kvalitet ska levereras. Att ha stor respekt för sina kunder, i vårt fall är det du, och alltid arbeta hårt och målmedvetet för att motsvara deras (dina!) förväntningar är inte bara en framgångsfaktor, det är ett måste.   

7 Skapa något som andra vill förknippas med. I dag, när vi kontaktar de kvinnor som i varje nummer visar sina garderober, får jag ofta svaret: ”Äntligen! Jag har väntat på att ni ska höra av er!” I dag känner stilpersonligheter från hela världen väl till detta skandinaviska magasin – fantastiskt, inte sant! – och de vill vara en del av det.    Det förenklar arbetet, och det är väldigt givande att arbeta med något som människor tycker om och uppskattar. Sådant gör att även tuffa dagar på jobbet känns meningsfulla och berikande

8 Förändra världen – på ditt sätt. Det finns mycket i modeindustrin som ifrågasätts, många gånger med all rätt. STYLEBY jobbar sedan några nummer     tillbaka medvetet och aktivt för att visa en större mångfald bland de kvinnor som vi visar på bild. Resultatet är ett magasin som speglar samtiden bättre än tidigare – och förhoppningsvis talar vi till fler läsare genom att visa fler kvinnor med skilda ursprung. Bekämpa rasism och andra orättvisor med de verktyg som du har tillgängliga. 

9 Det löser sig. Panik! En modeplåtning är en kostsam och komplicerad historia, inte sällan har teamet samlats från olika länder för att tillsammans skapa magi, och så händer något som gör att plåtningen inte kan genomföras. Det händer då och då, och är lika fruktansvärt jobbigt varje gång. Men … det löser sig. Nämnda Alek Wek ställde in plåtningen i Stockholm klockan 18 kvällen in­­nan, men på något magiskt sätt fick vi den gjord tre dagar senare i New York (resultatet är inget mindre än magiskt!). Det blir ett magasin varje gång, och det blir alltid bra. Eller till och med riktigt, riktigt bra. Slutsats: Ett bakslag ger dig chansen att lufta dina skills för att lösa utmanande situationer. Kanske får du lägga in några extra jobbtimmar, men det har du överlevt tidigare. Se det positiva i att du får utmana din kreativitet och din förmåga att tänka klart i kaos. Och få en anledning att känna dig stolt efteråt.

10 Gilla förändring. Märker du att något inte funkar – ändra på det snabbt. Har du tagit ett felbeslut – besluta om. Ta snabba beslut, för då har du tid att göra om och göra rätt om du märker att din första riktning inte håller. Var inte rädd för förändring, lär dig till och med att gilla förändring! Gillar man mode har man alla förutsättningar för att lära sig det, då modet alltid är i rörelse och aldrig står stilla. Personligen har jag märkt att det är något som du har nytta av i livets samtliga delar, inte bara det yrkesmässiga.   

TIPS! GÄSTA STOCKHOLMS NYA STORA MODE- OCH SKÖNHETSFESTIVAL – STYLEBY KOMMER ATT VARA DÄR!